Toisen asteen ammatillisen koulutuksen hyödyntäminen korjausrakentamisessa ja opetuksen kehittäminen
Paloperä, Kari (2014)
Paloperä, Kari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka toisen asteen rakennusalan opiskeli-joiden koulutuksessaan hankkima korjausrakentamisen osaaminen hyödynnettäisiin oman talousalueen rakennusliikkeiden käyttöön. Työnantajien odotukset eivät yleensä vastaa sitä, mitä opiskelijoilla on tarjota. Toisen asteen rakennusalan opetuksessa on opetus-suunnitelmien mukaan keskitytty pääasiassa vain uudisrakentamisen opettamiseen. Voi-daan arvioida, että koulutuksen järjestäjä ei ole saanut kehitettyä opetussuunnitelmaa eri-tyisesti korjausrakentamisen osalta, jonka mukaan opiskelijoiden saama opetus vastaisi työnantajien odotuksia. Edellä kuvatun korjausrakentamisen opetuksen puuttuminen ra-kennusalan koulutuksesta saattaa merkitä jopa sitä, että työelämä joutuu kouluttamaan omat korjausrakentamiseen pystyvät rakentajansa.
Tutkimus aloitettiin suunnittelemalla kohdennettu kyselykaavake korjausrakentamisen ammattilaisille. Kysely lähetettiin sähköpostitse 55:lle (n=55) korjausrakentamisen yrityk-selle. Vastauksia toimittivat korjaamisessa tiiviisti mukana työskentelevät yritysten työnjohtajat sekä muut avainhenkilöt. Vastauksia saatiin yhteensä 13 kpl, joten vastausprosentti oli 23,64 %.
Tutkimuksen perusteella opiskelijoiden korjausrakentamisen osaaminen kehittyi huomat-tavasti työssäoppimisen aikana. Kyselyn vapaamuotoisissa vastauksissa työnantajat sel-västikin kaipasivat kosteus- ja home- ja sisäilmaongelmien syntymekanismien opettamista oppilaitoksessa. Tutkimuksen tuloksia hyödyntäen tuotetaan myöhemmin Savon ammatti- ja aikuisopiston sähköiseen moodle–ympäristöön korjausrakentamisen opetukseen uutta sisältöä.
Tutkimus aloitettiin suunnittelemalla kohdennettu kyselykaavake korjausrakentamisen ammattilaisille. Kysely lähetettiin sähköpostitse 55:lle (n=55) korjausrakentamisen yrityk-selle. Vastauksia toimittivat korjaamisessa tiiviisti mukana työskentelevät yritysten työnjohtajat sekä muut avainhenkilöt. Vastauksia saatiin yhteensä 13 kpl, joten vastausprosentti oli 23,64 %.
Tutkimuksen perusteella opiskelijoiden korjausrakentamisen osaaminen kehittyi huomat-tavasti työssäoppimisen aikana. Kyselyn vapaamuotoisissa vastauksissa työnantajat sel-västikin kaipasivat kosteus- ja home- ja sisäilmaongelmien syntymekanismien opettamista oppilaitoksessa. Tutkimuksen tuloksia hyödyntäen tuotetaan myöhemmin Savon ammatti- ja aikuisopiston sähköiseen moodle–ympäristöön korjausrakentamisen opetukseen uutta sisältöä.