Using Transmedia to Design Intellectual Property for a Game Company
Kyrönseppä, Jussi (2014)
Kyrönseppä, Jussi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119416
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee transmediasuunnittelun suhdetta peliyhtiön aineettoman omaisuuden levinneisyyteen ja pitkäikäisyyteen. Tarkoitus on ensisijaisesti kasvattaa asiantuntijuutta transmediasuunnittelun alalla. Tavoitteena on täten kehittää Stupid Stupid Games –yhtiön aineettoman omaisuuden pitkäikäisyyttä ja levinneisyyttä.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja analyysiosuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan Jesse Schellin, Jeff Gomezin, Tim Dowdin, Michael Fryn, Michael Niedermanin ja Josef Steiffin transmedia-kirjoituksia. Vertaamalla tekstejä tavoitteena oli löytää lyhyt lista faktoreita, joita kirjoittajat pitivät tärkeinä transmedian suunnitteluun. Analyysissa tutkija vertaa faktoreita viihdeyhtiöiden menestyneisiin tuotteisiin. Analyysi osoittaa, että faktoreilla on merkitystä tuotteiden pitkäikäisyyteen ja levinneisyyteen.
Faktorit toimivat pohjana peliyhtiön aineettoman omaisuuden suunnittelun jatkotutkimukselle. Tuloksilla on ollut merkitystä Stupid Stupid Gamesin Johnny Graves –The Bastard Son of Satan –pelin suunnitteluun.
Asiasanat
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja analyysiosuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan Jesse Schellin, Jeff Gomezin, Tim Dowdin, Michael Fryn, Michael Niedermanin ja Josef Steiffin transmedia-kirjoituksia. Vertaamalla tekstejä tavoitteena oli löytää lyhyt lista faktoreita, joita kirjoittajat pitivät tärkeinä transmedian suunnitteluun. Analyysissa tutkija vertaa faktoreita viihdeyhtiöiden menestyneisiin tuotteisiin. Analyysi osoittaa, että faktoreilla on merkitystä tuotteiden pitkäikäisyyteen ja levinneisyyteen.
Faktorit toimivat pohjana peliyhtiön aineettoman omaisuuden suunnittelun jatkotutkimukselle. Tuloksilla on ollut merkitystä Stupid Stupid Gamesin Johnny Graves –The Bastard Son of Satan –pelin suunnitteluun.
Asiasanat