Lausuntoportaalista palveluportaalin kautta radiologian palveluväyläksi
Vainio, Antti (2014)
Vainio, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817306
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli rakentaa radiologian palveluportaali, jossa kytketään julkisen ja yksityisen terveydenhuollon toimijat yhden ostopalvelukokonaisuuden piiriin. Siinä radiologian tutkimuspyynnöt ja lausunnot välitetään julkisen puolen tilaajalta yksityiselle tuottajalle, ja yksityisen tuottajan tutkimustulokset ja lausunnot takaisin, palveluihin perustuvan tietojärjestelmäarkkitehtuurin periaatteita noudattaen.
Kehitystyöhön käytettiin palvelukeskeisen arkkitehtuurin mukaisia kehittämismenetelmiä, kuten yhdistelmämallia eli ketterää kehitystyötä. Palveluiden muotoiluun lähdettiin esittä-mällä joukko palvelun toiminnallisia ja ei-toiminallisia ominaisuuksia määritteleviä kysymyksiä. Palvelut kuvattiin blueprint–menetelmän avulla ja palvelun laatua tutkittiin kuiluanalyysin keinoin ja analyysin tuloksia sovellettiin palveluportaalin kehittämiseen. Projektityön tukena käytettiin timanttiteoriaa, joka apuvälineenä mahdollisti projektin luonteen ymmärtämisen ja mahdollisti oikeiden resurssien ja menetelmien valinnan projektiin.
Palveluportaalin tavoitteiden voidaan katsoa toteutuneen hankkeen aikana ja matkan kohti radiologian palveluväylää alkaneen. Standardi-integraatio mahdollistavat kustannustehokkaan liittymisen palveluportaaliin. Portaalin tarjoamat palvelut palvelevat sekä tilaajien että tuottajien toimintaa tehokkaasti ja portaalin omistavan yrityksen toiminta on muuttunut huomattavasti. Palveluportaaliin liitettyjä yksityisiä toimijoita on jo useita ja viisi sairaanhoitopiiriä on liitetty osaksi palvelukokonaisuutta. Yrityksen palveluorganisaatiota on kehitetty siten, että toimintaa ohjaava palvelukeskus on perustettu. Palveluportaalin toimintaa raportoidaan yrityksen johdolle säännöllisesti useilla eri raporteilla.
Palveluportaali on tuonut uuden, entistä toimivamman, ratkaisun ostopalveluiden hyödyntämiseen suomalaisen radiologian kentässä. Portaaliin liitettyjen tahojen määrä on lähes tavoitteiden mukainen, ja palvelun käyttäminen on kasvanut nopeasti kesän 2014 aikana ja jatkunut syksyllä. Portaalin käyttäjät ovat tyytyväisiä palvelun laatuun ja sisältöön.
Jatkossa palveluportaalin toimintaa tulee edelleen kehittää, ja useampia terveydenhuollon erikoisalojen ostopalveluprosesseja tulisi siirtää osaksi sen valikoimaa. Tämä tarkoittaa palveluiden jatkuvaa kehittämistä ja tulevaisuuden tekniikoiden sisällyttämistä osaksi por-taalin toimintoja. Tällä kehityshankkeella voidaan toteuttaa uusia palvelukokonaisuuksia, joita siirtyminen pilvipalveluihin tuo suomalaiselle terveydenhuollon toimijalle, ohjelmistotoimittajalle tai palveluita suunnitteleville tahoille. Ohjelmistojen siirtäminen pilveen luo uusia mahdollisuuksia innovaatioihin kun uusia käyttötapoja tunnistetaan.
Kehitystyöhön käytettiin palvelukeskeisen arkkitehtuurin mukaisia kehittämismenetelmiä, kuten yhdistelmämallia eli ketterää kehitystyötä. Palveluiden muotoiluun lähdettiin esittä-mällä joukko palvelun toiminnallisia ja ei-toiminallisia ominaisuuksia määritteleviä kysymyksiä. Palvelut kuvattiin blueprint–menetelmän avulla ja palvelun laatua tutkittiin kuiluanalyysin keinoin ja analyysin tuloksia sovellettiin palveluportaalin kehittämiseen. Projektityön tukena käytettiin timanttiteoriaa, joka apuvälineenä mahdollisti projektin luonteen ymmärtämisen ja mahdollisti oikeiden resurssien ja menetelmien valinnan projektiin.
Palveluportaalin tavoitteiden voidaan katsoa toteutuneen hankkeen aikana ja matkan kohti radiologian palveluväylää alkaneen. Standardi-integraatio mahdollistavat kustannustehokkaan liittymisen palveluportaaliin. Portaalin tarjoamat palvelut palvelevat sekä tilaajien että tuottajien toimintaa tehokkaasti ja portaalin omistavan yrityksen toiminta on muuttunut huomattavasti. Palveluportaaliin liitettyjä yksityisiä toimijoita on jo useita ja viisi sairaanhoitopiiriä on liitetty osaksi palvelukokonaisuutta. Yrityksen palveluorganisaatiota on kehitetty siten, että toimintaa ohjaava palvelukeskus on perustettu. Palveluportaalin toimintaa raportoidaan yrityksen johdolle säännöllisesti useilla eri raporteilla.
Palveluportaali on tuonut uuden, entistä toimivamman, ratkaisun ostopalveluiden hyödyntämiseen suomalaisen radiologian kentässä. Portaaliin liitettyjen tahojen määrä on lähes tavoitteiden mukainen, ja palvelun käyttäminen on kasvanut nopeasti kesän 2014 aikana ja jatkunut syksyllä. Portaalin käyttäjät ovat tyytyväisiä palvelun laatuun ja sisältöön.
Jatkossa palveluportaalin toimintaa tulee edelleen kehittää, ja useampia terveydenhuollon erikoisalojen ostopalveluprosesseja tulisi siirtää osaksi sen valikoimaa. Tämä tarkoittaa palveluiden jatkuvaa kehittämistä ja tulevaisuuden tekniikoiden sisällyttämistä osaksi por-taalin toimintoja. Tällä kehityshankkeella voidaan toteuttaa uusia palvelukokonaisuuksia, joita siirtyminen pilvipalveluihin tuo suomalaiselle terveydenhuollon toimijalle, ohjelmistotoimittajalle tai palveluita suunnitteleville tahoille. Ohjelmistojen siirtäminen pilveen luo uusia mahdollisuuksia innovaatioihin kun uusia käyttötapoja tunnistetaan.