Facebook marketing plan and implementation for a small electronic shop in Sharm el Sheikh, Egypt
Vapanen, Eeva (2014)
Vapanen, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019265
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä Facebook-markkinointisuunnitelma case yritykselle, joka on pieni elektroniikkaliike turistikohteessa Egyptissä, ja toteuttaa suunnitelma. Epävakaan poliittisen tilanteen vuoksi turistit olivat lähteneet kohteesta ja Facebook-sivulla pyrittiin saavuttamaan turistit silloinkin, kun he eivät ole kohteessa. Opinnäytetyön tavoitteina oli etsiä tietoa markkinointisuunnitelman tekemisestä, päättää, mitkä vaiheet suunnitelmasta ovat oleellisia tässä tapauksessa ja etsiä tietoa Facebook-markkinoinnista, vertailuanalyysistä sekä case yrityksestä ja sen bisnesympäristöstä.
Teoriaosassa käsiteltiin markkinointisuunnitelmaa, johon sisältyi missio, PEST- ja SWOT-analyysit, ja markkinointistrategia, sekä markkinointimixiä, Facebook- markkinointia ja vertailuanalyysiä yleisellä tasolla. Teoriaosa perustui ammattikirjallisuuteen: pääasiassa kirjoihin ja muutamaan online-lähteeseen, mutta opinnäytetyön case yritys pidettiin mielessä teorian alusta loppuun.
Tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tarvittavat tiedot empiiriseen osaan kerättiin jokapäiväisessä keskustelussa case yrityksen omistajien kanssa, havainnoimalla case yrityksen liiketoimia, vertailuanalyysillä Facebookissa ja muutamalla online-lähteellä Egyptin bisnesympäristöstä. Teoreettista taustatietoa käytettiin empiirisessä osassa, jotta pystyttäisiin päättämään, mitkä asiat olivat tärkeitä ottaa huomioon, jotta kaikki tarpeellinen tieto saataisiin Facebook-sivulle.
Facebook-sivun toteutusprosessi käsiteltiin opinnäytetyössä selittämällä, mitä tehtiin missäkin vaiheessa, ja näyttämällä kuvakaappauksia eri vaiheista, jotta lukija saisi lopullisesta Facebook-sivun sisällöstä mahdollisimman selkeän kuvan, vaikkei pääsisikään katsomaan itse sivua. Facebook-sivulle kerättiin tärkeää tietoa case yrityksestä, sinne jaettiin linkkejä sekä kyseiseen bisnesalueeseen että turistikohteeseen liittyviin julkaisuihin ja ammattimaisia tuotekuvia lisättiin kuvakansioihin.
Teoriaosassa käsiteltiin markkinointisuunnitelmaa, johon sisältyi missio, PEST- ja SWOT-analyysit, ja markkinointistrategia, sekä markkinointimixiä, Facebook- markkinointia ja vertailuanalyysiä yleisellä tasolla. Teoriaosa perustui ammattikirjallisuuteen: pääasiassa kirjoihin ja muutamaan online-lähteeseen, mutta opinnäytetyön case yritys pidettiin mielessä teorian alusta loppuun.
Tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tarvittavat tiedot empiiriseen osaan kerättiin jokapäiväisessä keskustelussa case yrityksen omistajien kanssa, havainnoimalla case yrityksen liiketoimia, vertailuanalyysillä Facebookissa ja muutamalla online-lähteellä Egyptin bisnesympäristöstä. Teoreettista taustatietoa käytettiin empiirisessä osassa, jotta pystyttäisiin päättämään, mitkä asiat olivat tärkeitä ottaa huomioon, jotta kaikki tarpeellinen tieto saataisiin Facebook-sivulle.
Facebook-sivun toteutusprosessi käsiteltiin opinnäytetyössä selittämällä, mitä tehtiin missäkin vaiheessa, ja näyttämällä kuvakaappauksia eri vaiheista, jotta lukija saisi lopullisesta Facebook-sivun sisällöstä mahdollisimman selkeän kuvan, vaikkei pääsisikään katsomaan itse sivua. Facebook-sivulle kerättiin tärkeää tietoa case yrityksestä, sinne jaettiin linkkejä sekä kyseiseen bisnesalueeseen että turistikohteeseen liittyviin julkaisuihin ja ammattimaisia tuotekuvia lisättiin kuvakansioihin.