1.-3.-luokkalaisten lasten liikunnan tukiopetus : mallitunnit opettajien käyttöön
Eroma, Roosa; Ormeño Velásquez, Claudia; Sipi, Veera (2014)
Eroma, Roosa
Ormeño Velásquez, Claudia
Sipi, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516669
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opasvihko alakouluissa liikuntaa opettaville opettajille lii-kunnan tukiopetusta varten. Opasvihkoon on suunniteltu eritasoisia tukiopetustunteja perustuen motorisiin perustaitoihin. Lasten motorisiin perustaitoihin kuuluvat tasapainotaidot, liikkumistai-dot ja välineen käsittelytaidot. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt liikunnan tukiopetuksen opas tulee kohdekoulun käyttöön sekä mahdollisesti valtakunnalliseen levitykseen Liikkuva Koulu-hankkeen alla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämishankkeena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnointi suoritettiin sekä systemaattisena havainnointina että osal-listuvana havainnointina. Havainnointia varten kehitettiin havainnointirunko, jonka pohjalta koh-dekoulun liikuntatunnit havainnoitiin. Havainnoinnin ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta suun-niteltiin kolme liikunnan tukiopetuksen mallituntia, jotka testattiin kohderyhmällä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet liikunnan tukiopetuksen mallitunnit on tarkoitettu alakoulun 1.-3.-luokan oppilaiden motoristen perustaitojen tukemiseen. Tunteja voidaan käyttää joko kokonaisuudessaan tai opettaja voi valita tiettyjä harjoitteita eri perustaitojen harjoittamiseen. Tukiopetuksen mallituntien vaikuttavuutta tai kouluterveydenhuollon ja perheen merkitystä ei tutkittu tässä opinnäytetyössä, joten tämä avaa jatkotutkimusmahdollisuuksia tuleville opinnäytetöille.
.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämishankkeena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnointi suoritettiin sekä systemaattisena havainnointina että osal-listuvana havainnointina. Havainnointia varten kehitettiin havainnointirunko, jonka pohjalta koh-dekoulun liikuntatunnit havainnoitiin. Havainnoinnin ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta suun-niteltiin kolme liikunnan tukiopetuksen mallituntia, jotka testattiin kohderyhmällä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet liikunnan tukiopetuksen mallitunnit on tarkoitettu alakoulun 1.-3.-luokan oppilaiden motoristen perustaitojen tukemiseen. Tunteja voidaan käyttää joko kokonaisuudessaan tai opettaja voi valita tiettyjä harjoitteita eri perustaitojen harjoittamiseen. Tukiopetuksen mallituntien vaikuttavuutta tai kouluterveydenhuollon ja perheen merkitystä ei tutkittu tässä opinnäytetyössä, joten tämä avaa jatkotutkimusmahdollisuuksia tuleville opinnäytetöille.
.