Juhlapalvelun tilaus-toimitusketjun kehittäminen
Keskinen, Pirjo (2014)
Keskinen, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä uusi toimintatapa Juvenes juhlapalvelulle.
Toimintaa haluttiin kehittää taloudellisemmaksi, lisätä kilpailukykyä, tilaus-toimitusketjun hallintaa ja toimitusten varmuutta.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekundäärisiä aineistoja, haastatteluja ja havainnointia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna lomakehaastatteluna. Haastateltavat henkilöt olivat juhlapalvelun työntekijöitä. Lisäksi haastateltiin asiakasta ja yhteistyökumppania. Aineistot analysoitiin palvelujen vaikutusten arviointi-menetelmän avulla.
Tulosten arvioinnissa keskityttiin toimitusketjun hallintaan, sillä Supply Chain Management (SCM) oli vähällä huomiolla toiminnan kokonaistaloudellisuuden ja sujuvuuden näkökulmasta. Tuloksia arvioitaessa otettiin huomioon tutkimusfilosofian vaikutus. Tutkimuksen perusteella valittiin juhlapalvelun tulevaisuuden toteutustavaksi projektiorganisaatiomalli, joka oli toimitusketjun hallinnan kannalta paras vaihtoehto.
PVA-menetelmän avulla voidaan analysoida palveluyritysten toimitusketjun hallintaa. Tulosten avulla voidaan osoittaa toiminnan kehittämissuunta. Kehittämissuunnitelman tulee osoittaa looginen polku haluttuun tulevaisuusnäkemykseen. Tulevaisuuspolku muodostetaan käytäntöorientoituneen tutkimusprosessin avulla ratkaisemaan toiminnan ongelmatilanteita.
Toimintaa haluttiin kehittää taloudellisemmaksi, lisätä kilpailukykyä, tilaus-toimitusketjun hallintaa ja toimitusten varmuutta.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekundäärisiä aineistoja, haastatteluja ja havainnointia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna lomakehaastatteluna. Haastateltavat henkilöt olivat juhlapalvelun työntekijöitä. Lisäksi haastateltiin asiakasta ja yhteistyökumppania. Aineistot analysoitiin palvelujen vaikutusten arviointi-menetelmän avulla.
Tulosten arvioinnissa keskityttiin toimitusketjun hallintaan, sillä Supply Chain Management (SCM) oli vähällä huomiolla toiminnan kokonaistaloudellisuuden ja sujuvuuden näkökulmasta. Tuloksia arvioitaessa otettiin huomioon tutkimusfilosofian vaikutus. Tutkimuksen perusteella valittiin juhlapalvelun tulevaisuuden toteutustavaksi projektiorganisaatiomalli, joka oli toimitusketjun hallinnan kannalta paras vaihtoehto.
PVA-menetelmän avulla voidaan analysoida palveluyritysten toimitusketjun hallintaa. Tulosten avulla voidaan osoittaa toiminnan kehittämissuunta. Kehittämissuunnitelman tulee osoittaa looginen polku haluttuun tulevaisuusnäkemykseen. Tulevaisuuspolku muodostetaan käytäntöorientoituneen tutkimusprosessin avulla ratkaisemaan toiminnan ongelmatilanteita.