Muoti- ja lifestyleblogien vaikutus lukijoiden ostokäyttäytymiseen
Nolvi, Marianna (2014)
Nolvi, Marianna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019287
Tiivistelmä
Muoti- ja lifestyleblogit ovat lyhyessä ajassa nousseet yhdeksi suosituimmista ja luetuimmista blogikategorioista sekä Suomessa että kansainvälisesti. Nuoret naiset ovat muodostaneet selkeän enemmistön niin muotiblogien lukijoina kuin kirjoittajinakin. Myös yritykset ja markkinoijat ovat huomanneet blogien potentiaalin ja muoti- ja lifestyleblogit ovatkin viime vuosien aikana kehittyneet merkittäviksi markkinapaikoiksi. Samalla myös blogien kirjoittajat ovat nousseet sosiaalisen median mielipidevaikuttajiksi, jotka kykenevät vaikuttamaan lukijoiden kulutuskäyttäytymiseen ja mielenkiinnon kohteisiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tarkemmin muoti- ja lifestyleblogien vaikutusta lukijoiden ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten blogit vaikuttavat kuluttamiseen ja miten lukijat suhtautuvat blogimarkkinointiin. Keskeisenä teemana oli myös bloggaajan asema mielipidevaikuttajana. Teoriapohjassa perehdytään ensin markkinoinnin digitalisoitumiseen, minkä jälkeen tutkitaan blogeja yleisesti sekä erityisesti muoti- ja lifestyleblogeja ilmiönä ja markkinointiviestinnän välineinä. Lopuksi käydään läpi kulutuskäyttäytymisen teoriaa.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, joka suunnattiin pääasiassa muoti- ja lifestyleblogien lukijoille. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 internetkyselynä, johon johtavaa linkkiä jaettiin nuorten naisten suosimissa sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että muoti- ja lifestyleblogien vaikutus lukijoiden ostopäätöksiin on pääosin kannustava. Vaikka harva vastaaja koki yleisen kulutustasonsa muuttuneen blogien lukemisen myötä, suurin osa kertoi tehneensä hankintoja bloggaajan suositusten perusteella. Suurin osa vastaajista myös koki muotibloggaajan mielipidevaikuttajana ja mainosta luotettavampana lähteenä. Ostopäätöstä tehdessä omat ja läheisten mielipiteet sekä tuotteen hinta nousivat kuitenkin bloggaajan mielipidettä tärkeämmäksi. Muoti- ja lifestyleblogien päätehtävä onkin monelle lukijalle inspiraation ja tuotetiedon lähteenä toimiminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tarkemmin muoti- ja lifestyleblogien vaikutusta lukijoiden ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten blogit vaikuttavat kuluttamiseen ja miten lukijat suhtautuvat blogimarkkinointiin. Keskeisenä teemana oli myös bloggaajan asema mielipidevaikuttajana. Teoriapohjassa perehdytään ensin markkinoinnin digitalisoitumiseen, minkä jälkeen tutkitaan blogeja yleisesti sekä erityisesti muoti- ja lifestyleblogeja ilmiönä ja markkinointiviestinnän välineinä. Lopuksi käydään läpi kulutuskäyttäytymisen teoriaa.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, joka suunnattiin pääasiassa muoti- ja lifestyleblogien lukijoille. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 internetkyselynä, johon johtavaa linkkiä jaettiin nuorten naisten suosimissa sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että muoti- ja lifestyleblogien vaikutus lukijoiden ostopäätöksiin on pääosin kannustava. Vaikka harva vastaaja koki yleisen kulutustasonsa muuttuneen blogien lukemisen myötä, suurin osa kertoi tehneensä hankintoja bloggaajan suositusten perusteella. Suurin osa vastaajista myös koki muotibloggaajan mielipidevaikuttajana ja mainosta luotettavampana lähteenä. Ostopäätöstä tehdessä omat ja läheisten mielipiteet sekä tuotteen hinta nousivat kuitenkin bloggaajan mielipidettä tärkeämmäksi. Muoti- ja lifestyleblogien päätehtävä onkin monelle lukijalle inspiraation ja tuotetiedon lähteenä toimiminen.