Purjehdus varhaiskasvatuksen kasvatuskumppanina
Kantala, Anniina (2014)
Kantala, Anniina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019256
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia purjehduksen mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen kasvatuskumppanina, auttaa osallistujaperheitä jäsentämään kokemaansa ja voimavarojaan haastatteluiden avulla sekä osallistua purjehduspäiviin perheiden rinnalla kulkijana. Lisäksi tavoitteena oli myös selvittää herättivätkö päivät ajatuksen purjehduksen perheliikunta harrastus mahdollisuuksista ja saada palautetta INNOKE-hankkeelle ja BSF:lle järjestetystä toiminnasta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä INNOKE-hankkeen ja Segelföreningen i Björneborg – BSF r.f. kanssa. Opinnäytetyöhön osallistui kolme lapsiperhettä, joissa oli varhaiskasvatusikäisiä ja erityistä tukea tarvitsevia ja tarvitsemattomia lapsia.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksen, kasvatuskumppanuuden, sosiaalipedagogiikan sekä perheliikunnan osioista. Purjehdus käsiteltiin yhtenä perheliikunnan muotona.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastattelurunkoja, joiden avulla perheitä haastateltiin purjehduspäivien aikana ja niiden jälkeen. Haastatteluissa käytettiin avoimia kysymyksiä, joilla pyrittiin todentamaan opinnäytetyön tavoitteita.
Opinnäytetyö saavutti kaikki sille asetetut tavoitteet. Haastatteluista saaduista tuloksista voidaan päätellä, että purjehdus soveltuu varhaiskasvatuksen kasvatuskumppaniksi. Haastattelutulosten perusteella perheet kertoivat saaneensa tukea varhaiskasvatukseensa yhdessä toimittujen kokemusten kautta. Purjehduspäivät antoivat perheille myös uutta tietoa perheen voimavaroista ja nostivat esiin uusia piirteitä perheenjäsenissä. Lisäksi purjehduspäivät herättivät ajatuksia koskien oman perheen varhaiskasvatusta ja perheet kokivat, että yhdessä tekemisen aikaa ja paikkoja olisi lisättävä. Perheet kokivat myös saaneensa päivistä välitöntä hyötyä varhaiskasvatustyöhönsä, kuten esimerkiksi yhteisiä kokemuksia, yhteishenkeä sekä voimistunutta pärjäämisen tunnetta. Purjehduspäivät olivat saadun palautteen perusteella onnistuneet. Purjehduspäivät herättivät perheissä ajatuksen purjehduksen perheliikunta harrastusmahdollisuudesta, madaltamalla osallistumiskynnystä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksen, kasvatuskumppanuuden, sosiaalipedagogiikan sekä perheliikunnan osioista. Purjehdus käsiteltiin yhtenä perheliikunnan muotona.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastattelurunkoja, joiden avulla perheitä haastateltiin purjehduspäivien aikana ja niiden jälkeen. Haastatteluissa käytettiin avoimia kysymyksiä, joilla pyrittiin todentamaan opinnäytetyön tavoitteita.
Opinnäytetyö saavutti kaikki sille asetetut tavoitteet. Haastatteluista saaduista tuloksista voidaan päätellä, että purjehdus soveltuu varhaiskasvatuksen kasvatuskumppaniksi. Haastattelutulosten perusteella perheet kertoivat saaneensa tukea varhaiskasvatukseensa yhdessä toimittujen kokemusten kautta. Purjehduspäivät antoivat perheille myös uutta tietoa perheen voimavaroista ja nostivat esiin uusia piirteitä perheenjäsenissä. Lisäksi purjehduspäivät herättivät ajatuksia koskien oman perheen varhaiskasvatusta ja perheet kokivat, että yhdessä tekemisen aikaa ja paikkoja olisi lisättävä. Perheet kokivat myös saaneensa päivistä välitöntä hyötyä varhaiskasvatustyöhönsä, kuten esimerkiksi yhteisiä kokemuksia, yhteishenkeä sekä voimistunutta pärjäämisen tunnetta. Purjehduspäivät olivat saadun palautteen perusteella onnistuneet. Purjehduspäivät herättivät perheissä ajatuksen purjehduksen perheliikunta harrastusmahdollisuudesta, madaltamalla osallistumiskynnystä.