Kellarista kiertueelle : Artistin menestykseen vaikuttavat tekijät asiantuntijoiden kertomana
Johansson, Vilppu-Valtteri (2014)
Johansson, Vilppu-Valtteri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919115
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan artistin menestykseen vaikuttavia tekijöitä asiantuntijoiden kokemusten pohjalta. Viime vuosien aikana tapahtuneen musiikkimarkkinoiden kilpailuasetelman muutoksen johdosta artistin on yhä haastavampaa erottua ja menestyä. Musiikkialan menestykseen johtavia tekijöitä ei löydy yleisesti saatavilla olevasta kirjallisuudesta tai verkkolähteistä.
Tutkimuskysymykseksi muodostui: mitkä tekijät vaikuttavat artistin menestykseen? Tutkimuskysymyksen apuna käytettiin testihaastatteluista nousseita teemoja. Tutkimusotteena on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään asiantuntijoiden teemahaastattelua. Fenomenologista reduktiota on käytetty tutkijan omien ennakko-oletusten poistamiseksi tutkimusaineistosta. Analyysimenetelminä on käytetty teemoittelua ja laadullista analyysiä.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen tarkoin valittua asiantuntijaa kolmesta eri kohderyhmästä. Näkökulmien huomioimiseksi mukaan valittiin menestyneitä artisteja, musiikkiteollisuuden ammattilaisia ja musiikin kuluttajia. Tutkimuksen tavoitteena on löytää merkittävimmät menestykseen vaikuttavat tekijät kirjallisuuskatsauksen, tutkimusaineiston ja tutkijan oman kokemuksellisen havainnoinnin avulla. Lopputulokseksi tavoitellaan suuntaviivoja artistin käytettäväksi.
Tuloksena havaitaan kaikkien esille nousseiden teemojen olevan tärkeitä menestyksen kannalta. Näitä teemoittelun tuomia aiheita tarkastellaan ja havainnoidaan syvemmin. Tärkeimmäksi menestystekijäksi tutkimuksessa nousi artistin oma tuotanto. Sen ja muiden aineistosta nousseiden teemojen pohjalta luodaan suuntaviivat artistin avuksi menestyksen tavoittelussa.
Tutkimuskysymykseksi muodostui: mitkä tekijät vaikuttavat artistin menestykseen? Tutkimuskysymyksen apuna käytettiin testihaastatteluista nousseita teemoja. Tutkimusotteena on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään asiantuntijoiden teemahaastattelua. Fenomenologista reduktiota on käytetty tutkijan omien ennakko-oletusten poistamiseksi tutkimusaineistosta. Analyysimenetelminä on käytetty teemoittelua ja laadullista analyysiä.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen tarkoin valittua asiantuntijaa kolmesta eri kohderyhmästä. Näkökulmien huomioimiseksi mukaan valittiin menestyneitä artisteja, musiikkiteollisuuden ammattilaisia ja musiikin kuluttajia. Tutkimuksen tavoitteena on löytää merkittävimmät menestykseen vaikuttavat tekijät kirjallisuuskatsauksen, tutkimusaineiston ja tutkijan oman kokemuksellisen havainnoinnin avulla. Lopputulokseksi tavoitellaan suuntaviivoja artistin käytettäväksi.
Tuloksena havaitaan kaikkien esille nousseiden teemojen olevan tärkeitä menestyksen kannalta. Näitä teemoittelun tuomia aiheita tarkastellaan ja havainnoidaan syvemmin. Tärkeimmäksi menestystekijäksi tutkimuksessa nousi artistin oma tuotanto. Sen ja muiden aineistosta nousseiden teemojen pohjalta luodaan suuntaviivat artistin avuksi menestyksen tavoittelussa.