Elämyspalvelun tuotteistaminen Alman Kammarissa
Manninen, Sanna (2014)
Manninen, Sanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818949
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on toiminut Alman Kammari Oy.Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Alman Kammarin tarjoomaa tuotteistamalla yrityksen käyttöön uusi elämyksellinen ohjelmapalvelu. Työn taustalla on toimeksiantajan tarve vastata asiakkailta tulleeseen kysyntään sekä kehittää palvelutarjoomaa myynnin lisäämiseksi. Ensisijainen tavoite on kehittää yrityksen tuotteistamisprosessia ja toiseksi kehittää elämyksellisiä ohjelmapalveluita.
Tämän työn kannalta palvelutuotteen erityisominaisuudet tulee ottaa huomioon elämyksen ja tuotteistamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö on kehittämisprojekti. Teoriaosuudessa keskitytään elämyksen ja tuotteistamisen pääpiirteisiin ja prosessiin. Loppupuolella esitetään tuotteistuksen konkreettinen osuus ja tuote-esite.
Elämyskolmiomallin avulla tunnistettiin, mitä Alman Kammarin tarjoaman elämystuotteen tulisi sisältää. Elämystuotteen tulee erottua ja olla aito. Ruokapalvelun tuottaminen on keskeinen osa elämyspalvelutuotetta ja muodostaa sen ytimen. Yritys sijaitsee Raahen vanhassa puukaupungissa, johon liittyy paljon tarinoita, joten elämyksen punaisena lankana oli luonnollista käyttää tarinoita.
Yksi työn keskeinen haaste oli, miten tehdä aineettomasta palvelusta asiakkaalle konkreettisempaa ja sen tuottajalle helpommin markkinoitavaa? Opinnäytetyössä haasteeseen haettiin vastausta tuotteistamisprosessin avulla, jossa palvelu konkretisoitiin ja määriteltiin helpommin myytäväksi palvelupaketiksi.
Myynnin lisäämisen ja kilpailukyvyn säilyttämisen vuoksi, palveluiden kehittäminen on jatkuvaa. Tästä syystä samankaltainen palveluiden tuotteistaminen voidaan yrityksessä toteuttaa jatkossa. On suositeltavaa, että Alman Kammarissa jatketaan sekä sisäisiä että ulkoisia tuotteistamisen toimia. Sen lisäksi on hyvä käyttää mallina laadittua tuotteistamisprosessiesimerkkiä. Tästä työstä jatkotyömahdollisuutena on yrityksen muiden palveluiden tuotteistaminen räätälöitäviksi tuotekokonaisuuksiksi.
Tämän työn kannalta palvelutuotteen erityisominaisuudet tulee ottaa huomioon elämyksen ja tuotteistamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö on kehittämisprojekti. Teoriaosuudessa keskitytään elämyksen ja tuotteistamisen pääpiirteisiin ja prosessiin. Loppupuolella esitetään tuotteistuksen konkreettinen osuus ja tuote-esite.
Elämyskolmiomallin avulla tunnistettiin, mitä Alman Kammarin tarjoaman elämystuotteen tulisi sisältää. Elämystuotteen tulee erottua ja olla aito. Ruokapalvelun tuottaminen on keskeinen osa elämyspalvelutuotetta ja muodostaa sen ytimen. Yritys sijaitsee Raahen vanhassa puukaupungissa, johon liittyy paljon tarinoita, joten elämyksen punaisena lankana oli luonnollista käyttää tarinoita.
Yksi työn keskeinen haaste oli, miten tehdä aineettomasta palvelusta asiakkaalle konkreettisempaa ja sen tuottajalle helpommin markkinoitavaa? Opinnäytetyössä haasteeseen haettiin vastausta tuotteistamisprosessin avulla, jossa palvelu konkretisoitiin ja määriteltiin helpommin myytäväksi palvelupaketiksi.
Myynnin lisäämisen ja kilpailukyvyn säilyttämisen vuoksi, palveluiden kehittäminen on jatkuvaa. Tästä syystä samankaltainen palveluiden tuotteistaminen voidaan yrityksessä toteuttaa jatkossa. On suositeltavaa, että Alman Kammarissa jatketaan sekä sisäisiä että ulkoisia tuotteistamisen toimia. Sen lisäksi on hyvä käyttää mallina laadittua tuotteistamisprosessiesimerkkiä. Tästä työstä jatkotyömahdollisuutena on yrityksen muiden palveluiden tuotteistaminen räätälöitäviksi tuotekokonaisuuksiksi.