Motorcycle Instructors' Skill Requirements Harmonization : Advanced Rider Training
Lumiaho, Tommi (2014)
Lumiaho, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919077
Tiivistelmä
Tällä hetkellä moottoripyöräkoulutusta Suomessa voi tarjota kuka vain, rajoituksia tai kykyvaatimuksia ei ole. Vajaan vuosikymmenen kotimaista moottoripyöräkoulutusalaa sivusta seuranneena sekä myös aktiivisena alan toimijana, olen saanut huomata hyvinkin vaihtelevia tapoja, tyylejä sekä käsityksiä olennaisista tai vähemmän olennaisista moottoripyöräilyyn liittyvistä asioista kouluttajien keskuudessa.
Pyrin tätä opinnäytetyötä tehdessäni haastattelemaan asiantuntijoita mahdollisimman laaja-alaisesti, jotta löytäisin tutkimuksellista pohjaa työhöni. Materiaalia kotimaisesta moottoripyöräkoulutusalasta on hyvin vaikea löytää muutoin kuin haastattelemalla, koska olennaista painettua kirjallisuutta on äärimmäisen rajallisesti jos ollenkaan. Ko-timainen moottoripyöräkouluttajien pätevyysvaatimusten harmonisointi on kuitenkin asia, jonka eteen tulisi tehdä töitä.
Työssä keskityn nykytilanteen kehittämiseen, ja uuden kouluttajapätevyysmallin määrittelyyn yleisellä tasolla. Selvitän kotimaan alan toimijat, ja vertailen näiden toimialoja ja erityisosaamista sekä heikkouksia. Pyrin minimoimaan päällekkäisyydet ja maksimoimaan tehokkuuden ja vaikutuksen. Kotimaisten kärkitoimijoiden, Liikenneturvan ja Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry:n toiminnot nousivat työni kannalta keskeisimmiksi.
Etsin mallia maailmalta. Tein osan tästä työstä työskennellessäni Ramboll Finland Oy:ssä nuorempana suunnittelijana. Työni liittyi kiinteästi EU-rahoitteisiin moottoripyöräilyn turvallisuuden ja koulutuksen kehittämiseen. Tutustuin uusiin ja tunsin jo aikaisemminkin avainhenkilöitä alalta myös ulkomailta, ja erityisesti eurooppalaisten motoristiyhdistysten yhteenliittymän, FEMAn, riveistä sain runsain joukoin tietoa ulkomaiden mp-koulutuskäytännöistä ja kouluttajien pätevyysvaatimuksista. Olennaiset kotimaiset esimerkit sekä yksi ulkomainen esimerkki alan toimijoista tuodaan työssä esiin.
Pyrin tätä opinnäytetyötä tehdessäni haastattelemaan asiantuntijoita mahdollisimman laaja-alaisesti, jotta löytäisin tutkimuksellista pohjaa työhöni. Materiaalia kotimaisesta moottoripyöräkoulutusalasta on hyvin vaikea löytää muutoin kuin haastattelemalla, koska olennaista painettua kirjallisuutta on äärimmäisen rajallisesti jos ollenkaan. Ko-timainen moottoripyöräkouluttajien pätevyysvaatimusten harmonisointi on kuitenkin asia, jonka eteen tulisi tehdä töitä.
Työssä keskityn nykytilanteen kehittämiseen, ja uuden kouluttajapätevyysmallin määrittelyyn yleisellä tasolla. Selvitän kotimaan alan toimijat, ja vertailen näiden toimialoja ja erityisosaamista sekä heikkouksia. Pyrin minimoimaan päällekkäisyydet ja maksimoimaan tehokkuuden ja vaikutuksen. Kotimaisten kärkitoimijoiden, Liikenneturvan ja Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry:n toiminnot nousivat työni kannalta keskeisimmiksi.
Etsin mallia maailmalta. Tein osan tästä työstä työskennellessäni Ramboll Finland Oy:ssä nuorempana suunnittelijana. Työni liittyi kiinteästi EU-rahoitteisiin moottoripyöräilyn turvallisuuden ja koulutuksen kehittämiseen. Tutustuin uusiin ja tunsin jo aikaisemminkin avainhenkilöitä alalta myös ulkomailta, ja erityisesti eurooppalaisten motoristiyhdistysten yhteenliittymän, FEMAn, riveistä sain runsain joukoin tietoa ulkomaiden mp-koulutuskäytännöistä ja kouluttajien pätevyysvaatimuksista. Olennaiset kotimaiset esimerkit sekä yksi ulkomainen esimerkki alan toimijoista tuodaan työssä esiin.