Kilpailukeinot kuoritun perunan markkinoilla : case: Maatalousyhtymä Männistö
Toivonen, Susanna; Männistö, Juhana (2014)
Toivonen, Susanna
Männistö, Juhana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä kilpailukeinoilla Maatalousyhtymä Männistö pystyisi menestymään kuoritun perunan markkinoilla. Maatalousyhtymä Männistön liiketoiminta on tällä hetkellä keskittynyt pakatun perunan myyntiin Uudenmaan päivittäistavarakauppamarkkinoille. Ammattikeittiöiden markkinoiden mahdollisuuksiin ei ole tätä tutkimusta aiemmin tutustuttu. Männistöllä on halukkuutta hyödyntää perunan lajittelussa syntyvä liian pienikokoinen tai ulkoiselta laadultaan päivittäistavarakauppoihin kelpaamaton peruna nykyistä paremmin. Tällä hetkellä tällaiset perunat myydään perunahiutaleen jalostukseen, josta saatava kilohinta on alhainen. Päivittäistavarakauppoihin kelpaamaton peruna voidaan käyttää kuoritun perunan tuottamiseen, jonka kilohinta on huomattavasti parempi.
Teoreettinen viitekehys rajattiin organisaatioiden osto- ja myyntitoimintaan, ammattikeittiöiden markkinoihin ja markkinatutkimuksen toteuttamiseen. Tarkastelussa otettiin huomioon myös julkisen sektorin erityispiirteitä, vallitseva lähiruokatrendi sekä perunan markkinatilanne. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna. Haastattelu suoritettiin avoimilla kysymyksillä, koska haastateltavilta haluttiin saada näkemyksiä, jotka eivät strukturoidussa haastattelussa välttämättä tulisi esille. Haastateltaviksi valittiin satunnaisotannalla julkisen sektorin keittiöiden ruokapalvelupäälliköitä ja erikokoisten yksityisten lounasravintoloiden hankinnoista vastaavia henkilöitä Uudeltamaalta. Tutkimustietoa kerättiin sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta, koska molemmat ovat kuoritun perunan hankkijoina potentiaalisia asiakaskuntia ja tutkimustuloksia voidaan verrata kahden erityyppisen toimijan välillä.
Opinnäytetyön tekijät osallistuivat Laurea-ammattikorkeakoulussa Hyvinkäällä järjestettyyn Lähiruoka-tapahtumaan, jonka tarkoituksena oli julkisen sektorin ruokapalvelupäälliköiden ja viljelijöiden yhteistyön kehittäminen. Tapahtumassa saatuja havainnointeja hyödynnettiin tutkimuksen teossa ja otettiin osaksi tuloksien analysointia. Myös Maatalousyhtymä Männistön kokemuksia alasta ja toimintaympäristöstä hyödynnettiin.
Tutkimuksesta selvisi, että markkinoilla arvostetaan lähiruokaa, laatua ja räätälöityjä toimituksia. Raaka-aineiden hankkijoiden on ollut hankala löytää oikeanlaisia toimittajia tai niitä ei ole löydetty ollenkaan. Markkinoilla on huomattavissa halukkuutta lisätä yhteistyötä toimittajien kanssa. Erityisesti julkisella sektorilla on huomattavissa muutosta paikallisia tuottajia suosivampaan suuntaan, mikä perustuu hankintalain muuttumiseen vuoden 2014 alussa. Edellä mainittujen tulosten perusteella johtopäätöksinä voidaan esittää, että Männistöllä on erinomaiset mahdollisuudet menestyä kuoritun perunan markkinoilla.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin, että Männistön tila selvittäisi tarkemmin yhteistyömahdollisuuksia eri tuottajien kanssa, jotta pitkälle räätälöidyt lähiruokatoimitukset olisivat mahdollisia. Toisena jatkotutkimusaiheena esitettiin, että Männistön tila selvittäisi kuljetuskustannuksia ja mahdollisen kuorimotoiminnan aloittamisen taloudellista näkökulmaa.
Teoreettinen viitekehys rajattiin organisaatioiden osto- ja myyntitoimintaan, ammattikeittiöiden markkinoihin ja markkinatutkimuksen toteuttamiseen. Tarkastelussa otettiin huomioon myös julkisen sektorin erityispiirteitä, vallitseva lähiruokatrendi sekä perunan markkinatilanne. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna. Haastattelu suoritettiin avoimilla kysymyksillä, koska haastateltavilta haluttiin saada näkemyksiä, jotka eivät strukturoidussa haastattelussa välttämättä tulisi esille. Haastateltaviksi valittiin satunnaisotannalla julkisen sektorin keittiöiden ruokapalvelupäälliköitä ja erikokoisten yksityisten lounasravintoloiden hankinnoista vastaavia henkilöitä Uudeltamaalta. Tutkimustietoa kerättiin sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta, koska molemmat ovat kuoritun perunan hankkijoina potentiaalisia asiakaskuntia ja tutkimustuloksia voidaan verrata kahden erityyppisen toimijan välillä.
Opinnäytetyön tekijät osallistuivat Laurea-ammattikorkeakoulussa Hyvinkäällä järjestettyyn Lähiruoka-tapahtumaan, jonka tarkoituksena oli julkisen sektorin ruokapalvelupäälliköiden ja viljelijöiden yhteistyön kehittäminen. Tapahtumassa saatuja havainnointeja hyödynnettiin tutkimuksen teossa ja otettiin osaksi tuloksien analysointia. Myös Maatalousyhtymä Männistön kokemuksia alasta ja toimintaympäristöstä hyödynnettiin.
Tutkimuksesta selvisi, että markkinoilla arvostetaan lähiruokaa, laatua ja räätälöityjä toimituksia. Raaka-aineiden hankkijoiden on ollut hankala löytää oikeanlaisia toimittajia tai niitä ei ole löydetty ollenkaan. Markkinoilla on huomattavissa halukkuutta lisätä yhteistyötä toimittajien kanssa. Erityisesti julkisella sektorilla on huomattavissa muutosta paikallisia tuottajia suosivampaan suuntaan, mikä perustuu hankintalain muuttumiseen vuoden 2014 alussa. Edellä mainittujen tulosten perusteella johtopäätöksinä voidaan esittää, että Männistöllä on erinomaiset mahdollisuudet menestyä kuoritun perunan markkinoilla.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin, että Männistön tila selvittäisi tarkemmin yhteistyömahdollisuuksia eri tuottajien kanssa, jotta pitkälle räätälöidyt lähiruokatoimitukset olisivat mahdollisia. Toisena jatkotutkimusaiheena esitettiin, että Männistön tila selvittäisi kuljetuskustannuksia ja mahdollisen kuorimotoiminnan aloittamisen taloudellista näkökulmaa.