Taidekasvatusta päiväkoti Inkiväärissä
Kettunen, Minna (2014)
Kettunen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516701
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja suuntautuu varhaiskasvatukseen. Työ toteutettiin yhteistyössä helsinkiläisen päiväkoti Inkiväärin kanssa. Opinnäytetyön aihe tuli päiväkoti Inkiväärin tarpeesta kehittää taidekasvatusta. Opinnäytetyön tarkoitus oli antaa päiväkodin työntekijöille lisätietoa taidekasvatuksen tekniikoista ja luovan toiminnan ohjaamisesta. Tavoitteina oli lisätä henkilökunnan tietoja 3-6-vuotiaiden lasten taidekasvatuksesta, mahdollistaa yhteistyö lapsiryhmien välillä sekä järjestää lapsille ja aikuisille taidetuokioita, joissa he pääsevät tutustumaan erilaisiin materiaaleihin ja tekniikoihin.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tuotoksena kehitin taidekasvatuksen vinkkioppaan päiväkodin työntekijöille. Vinkkiopas mahdollisti opinnäytetyön tavoitteiden toteutumisen. Oppaassa käsitellään taidekasvatuksen teoriaa ja toiminnan ohjaamista lasten luovuutta ylläpitävällä tavalla. Lisäksi olen koonnut oppaaseen 20 erilaista vinkkiä, joiden avulla päiväkodissa voidaan tehdä kuvataidetta sekä harjoittaa kädentaitoja osana varhaiskasvatusta. Vinkkiopas toimii tiedon lähteenä sekä apuvälineenä luovien tuokioiden suunnittelussa.
Vinkkioppaan syntymistä tukivat järjestämäni kolme taidetuokiota sekä lukemani teoriatieto taidekasvatuksesta ja lapsen kehityksen vaiheista. Lisäksi kävin läpi taidekasvatuksesta tehtyjä opinnäytetöitä. Sain vinkkioppaaseen kuvamateriaalia taidetuokioista. Opinnäytetyöprosessin aikana tein tiivistä yhteistyötä työelämäkumppanin kanssa. Opinnäytetyön arvioinnissa käytin hyödyksi itsearviointia ja työelämäkumppanille tekemääni arviointilomaketta. Työelämäkumppani oli tyytyväinen opinnäytetyöprosessissa niin yhteistyöhön kuin vinkkioppaaseenkin
Toiminnallisen opinnäytetyöni tuotoksena kehitin taidekasvatuksen vinkkioppaan päiväkodin työntekijöille. Vinkkiopas mahdollisti opinnäytetyön tavoitteiden toteutumisen. Oppaassa käsitellään taidekasvatuksen teoriaa ja toiminnan ohjaamista lasten luovuutta ylläpitävällä tavalla. Lisäksi olen koonnut oppaaseen 20 erilaista vinkkiä, joiden avulla päiväkodissa voidaan tehdä kuvataidetta sekä harjoittaa kädentaitoja osana varhaiskasvatusta. Vinkkiopas toimii tiedon lähteenä sekä apuvälineenä luovien tuokioiden suunnittelussa.
Vinkkioppaan syntymistä tukivat järjestämäni kolme taidetuokiota sekä lukemani teoriatieto taidekasvatuksesta ja lapsen kehityksen vaiheista. Lisäksi kävin läpi taidekasvatuksesta tehtyjä opinnäytetöitä. Sain vinkkioppaaseen kuvamateriaalia taidetuokioista. Opinnäytetyöprosessin aikana tein tiivistä yhteistyötä työelämäkumppanin kanssa. Opinnäytetyön arvioinnissa käytin hyödyksi itsearviointia ja työelämäkumppanille tekemääni arviointilomaketta. Työelämäkumppani oli tyytyväinen opinnäytetyöprosessissa niin yhteistyöhön kuin vinkkioppaaseenkin