9.-luokkalaisille suunnattu seksuaaliterveysoppitunti
Lahti, Sanni; Lindberg, Heidi (2014)
Lahti, Sanni
Lindberg, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli Ylöjärven terveydenhoitajien tarve saada käyttöönsä opetusmateriaali, jonka avulla he voivat opettaa 9.-luokkalaisia yhtenäisesti ja johdonmukaisesti. Tämän tarpeen pohjalta opinnäytetyö sai tarkoituksekseen seksuaalioppitunnin suunnittelun ja suunnitellun oppitunnin kokeilemisen käytännössä. Tarkoituksen lisäksi opinnäytetyölle asetettiin tehtävät. Tehtävinä oli selvittää seksuaalioikeuksia nuorten näkökulmasta, nuorten keskuudessa yleisimpiä sukupuolitauteja ja niiden ehkäisyä sekä sitä millainen oppitunti tavoittaa parhaiten 9.-luokkalaisen oppijan. Tavoitteiksi asetettiin onnistuneen oppitunnin pitäminen sekä opetusmateriaalin tuottaminen. Oppitunnille asetettiin erillinen tavoite, joka oli oppilaiden seksuaaliterveystietämyksen lisääntyminen niin, että he osaisivat tehdä hyviä päätöksiä ja valintoja omaan seksuaaliterveyteensä liittyen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi PowerPoint-esitys, jota kokeiltiin käytännössä kahdelle 9. luokalle. PowerPoint-esitystä tukemaan tehtiin tuntisuunnitelma, mikä sisälsi tunnilla esille tulevat tiedot aiheista sekä johdannot, joilla aiheet liitettiin toisiinsa. Nämä yhdessä muodostivat yhtenäisen ja eheän kokonaisuuden. PowerPoint-esitys osoittautui käytössä toimivaksi. Tuntisuunnitelma muuttui hieman ensimmäisen ja toisen oppitunnin välillä. Kokemukset ensimmäisen oppitunnin sujuvuudesta ohjasivat tekemään muutoksia seuraavaa oppituntia suunnitellessa.
Sekä oppilailta että oppituntia tarkkailemassa olleilta terveystiedonopettajalta ja terveydenhoitajalta saadun palautteen mukaan opinnäytetyön toiminta oli onnistunut. Erityistä kiitosta sai PowerPoint-esityksen tunnin alussa kerrottu tarina. Tulevaisuudessa oppitunnin sisällön voisi jakaa useampaan erilliseen oppituntiin, jolloin olisi mahdollista käyttää useampia opetusmetodeja.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi PowerPoint-esitys, jota kokeiltiin käytännössä kahdelle 9. luokalle. PowerPoint-esitystä tukemaan tehtiin tuntisuunnitelma, mikä sisälsi tunnilla esille tulevat tiedot aiheista sekä johdannot, joilla aiheet liitettiin toisiinsa. Nämä yhdessä muodostivat yhtenäisen ja eheän kokonaisuuden. PowerPoint-esitys osoittautui käytössä toimivaksi. Tuntisuunnitelma muuttui hieman ensimmäisen ja toisen oppitunnin välillä. Kokemukset ensimmäisen oppitunnin sujuvuudesta ohjasivat tekemään muutoksia seuraavaa oppituntia suunnitellessa.
Sekä oppilailta että oppituntia tarkkailemassa olleilta terveystiedonopettajalta ja terveydenhoitajalta saadun palautteen mukaan opinnäytetyön toiminta oli onnistunut. Erityistä kiitosta sai PowerPoint-esityksen tunnin alussa kerrottu tarina. Tulevaisuudessa oppitunnin sisällön voisi jakaa useampaan erilliseen oppituntiin, jolloin olisi mahdollista käyttää useampia opetusmetodeja.