Alatieleikattujen kohdunpoistoasiakkaiden kokemuksia leikkauksen jälkeisestä hoidosta ja ohjauksesta
Korhonen, Venla; Kosianova, Emilia (2024)
Korhonen, Venla
Kosianova, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184633
Tiivistelmä
Kohdunpoisto on yleinen toimenpide. Alatieleikatussa kohdunpoistossa kohtu poistetaan kokonaan emättimen kautta eli vaginaalisesti. Leikkauksen jälkeisessä eli postoperatiivisessa vaiheessa alatieleikatun kohdunpoistopotilaan yleisvointia tarkkaillaan sekä huolehditaan perus-, lääke- ja nestehoidosta. Potilas saa ohjausta sairaalassa ollessaan sekä kotiutumisvaiheessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alatieleikattujen kohdunpoistoasiakkaiden kokemuksia ja toiveita leikkauksen jälkeisestä hoidosta ja ohjauksesta. Tavoitteena oli, että terveydenhuollon ammattihenkilöt ja opiskelijat voivat kehittää alatieleikattujen kohdunpoistoasiakkaiden leikkauksen jälkeistä hoitoa ja ohjausta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kyselyaineisto kerättiin laadullisen verkkokyselyn avulla, jolla selvitettiin alatieleikattujen kohdunpoistoasiakkaiden kokemuksia leikkauksenjälkeisestä hoidosta ja ohjauksesta. Verkkokysely julkaistiin neljällä eri sosiaalisen median alustalla. Analysointimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitoon on oltu pääasiassa tyytyväisiä, mutta osa oli kokenut kivunhoidon epäonnistuneeksi. Asiakkaat kaipasivat myös jälkitarkastusta. Lisäksi tuloksista kävi ilmi ohjauksen laadun olleen vaihtelevaa sekä epätasa-arvoista. Osa asiakkaista olisi kaivannut lisää tietoa ja osa ei saanut lainkaan ohjausta. Samaan aikaan moni oli kokenut ohjauksen riittävänä ja alatieleikattuun kohdunpoisto leikkaukseen kohdennettuna.
Kivun kokeminen on potilaan subjektiivinen kokemus, mitä terveydenhuollon ammattihenkilön täytyy uskoa ja hoitaa asianmukaisesti. Onnistunut kivunhoito ja kuulluksi tuleminen muodostavat hyvän kokemuksen hoidosta. Ohjauksen laadun vaihtelua voidaan ehkäistä ohjaamiskäytäntöjä yhtenäistämällä sekä ylläpitämällä terveydenhuollon ammattihenkilöiden ohjausosaamista. Hysterectomy is a common operation. In vaginal hysterectomy the uterus is taken completely via vagina. After surgery in postoperative phase hysterectomy patients’ overall well-being is monitored and the basic care, medical treatment and hydration is taken care of. The patient gets guidance throughout the hospital stay and in patient discharge phase.
The purpose of the thesis was to find out experiences and wishes from vaginal hysterectomy patients of postoperative care and guidance. The aim was that healthcare professionals and students can improve vaginal hysterectomy patients postoperative care and guidance.
The thesis was conducted as a qualitative research method. The data was collected using a qualitative online survey which examined experiences of postoperative care and guidance from vaginal hysterectomy patients. The online survey was published in four different social media forums. The data was analysed by using data-based content analysis.
The results of the study showed that vaginal hysterectomy patients were mostly satisfied in care, but some patients experienced the pain management failed. Patients wished for check-up after recovery. The results also showed inequalities and varying in the quality of guidance. Some of the patients didn´t get guidance at all or wished for more information. At the same time most of the patients experienced the guidance to be enough and information to be targeted precisely for vaginal hysterectomy surgery.
The pain is every patient’s subjective experience which healthcare professionals should believe and treat appropriately. Successful pain treatment and experience of being heard form a good experience of care. The differences in quality of guidance could be prevented by combining the practices of guidance and maintaining healthcare professionals’ expertise in guidance.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alatieleikattujen kohdunpoistoasiakkaiden kokemuksia ja toiveita leikkauksen jälkeisestä hoidosta ja ohjauksesta. Tavoitteena oli, että terveydenhuollon ammattihenkilöt ja opiskelijat voivat kehittää alatieleikattujen kohdunpoistoasiakkaiden leikkauksen jälkeistä hoitoa ja ohjausta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kyselyaineisto kerättiin laadullisen verkkokyselyn avulla, jolla selvitettiin alatieleikattujen kohdunpoistoasiakkaiden kokemuksia leikkauksenjälkeisestä hoidosta ja ohjauksesta. Verkkokysely julkaistiin neljällä eri sosiaalisen median alustalla. Analysointimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitoon on oltu pääasiassa tyytyväisiä, mutta osa oli kokenut kivunhoidon epäonnistuneeksi. Asiakkaat kaipasivat myös jälkitarkastusta. Lisäksi tuloksista kävi ilmi ohjauksen laadun olleen vaihtelevaa sekä epätasa-arvoista. Osa asiakkaista olisi kaivannut lisää tietoa ja osa ei saanut lainkaan ohjausta. Samaan aikaan moni oli kokenut ohjauksen riittävänä ja alatieleikattuun kohdunpoisto leikkaukseen kohdennettuna.
Kivun kokeminen on potilaan subjektiivinen kokemus, mitä terveydenhuollon ammattihenkilön täytyy uskoa ja hoitaa asianmukaisesti. Onnistunut kivunhoito ja kuulluksi tuleminen muodostavat hyvän kokemuksen hoidosta. Ohjauksen laadun vaihtelua voidaan ehkäistä ohjaamiskäytäntöjä yhtenäistämällä sekä ylläpitämällä terveydenhuollon ammattihenkilöiden ohjausosaamista.
The purpose of the thesis was to find out experiences and wishes from vaginal hysterectomy patients of postoperative care and guidance. The aim was that healthcare professionals and students can improve vaginal hysterectomy patients postoperative care and guidance.
The thesis was conducted as a qualitative research method. The data was collected using a qualitative online survey which examined experiences of postoperative care and guidance from vaginal hysterectomy patients. The online survey was published in four different social media forums. The data was analysed by using data-based content analysis.
The results of the study showed that vaginal hysterectomy patients were mostly satisfied in care, but some patients experienced the pain management failed. Patients wished for check-up after recovery. The results also showed inequalities and varying in the quality of guidance. Some of the patients didn´t get guidance at all or wished for more information. At the same time most of the patients experienced the guidance to be enough and information to be targeted precisely for vaginal hysterectomy surgery.
The pain is every patient’s subjective experience which healthcare professionals should believe and treat appropriately. Successful pain treatment and experience of being heard form a good experience of care. The differences in quality of guidance could be prevented by combining the practices of guidance and maintaining healthcare professionals’ expertise in guidance.