Asiakastyytyväisyyskysely leirintäalueelle Case: Vuohimäki Camping Savonlinna
Rautiainen, Nicolas (2014)
Rautiainen, Nicolas
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyys koskien Savonlinnassa sijaitsevaa Vuohimäen leirintäalu-etta. Työn toimeksiantaja on Vuohimäki Camping Savonlinna. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Vuohimäen asiakaskuntaa ja heidän tyytyväisyyttään leirintäalueeseen ja sen palveluihin. Toinen tärkeä tavoite on saada selville, mitä kehitystarpeita leirintäalueessa voisi olla tulevaisuudessa ja miten saada sinne houkuteltua lisää asiakkaita. Työn tutkimuskysymyksinä ovat, mitä mieltä suomalaiset ja ulkomaa-laiset asiakkaat ovat Vuohimäen leirintäalueen palvelutasosta, miksi asiakkaat ovat valinneet tämän loma-kohteen ja mitkä yrityksen palvelut ovat heistä hyviä ja mitä palveluita pitäisi parantaa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta tietopohjasta, tutkimusosuudesta ja Vuohimäen leirintäalueen kehit-tämisehdotuksista. Teoriaosuus esittelee tärkeimmät työn aihetta koskevat käsitteet. Siinä selvitetään, mitä asiakaspalvelu on ja mitä palvelun laatu merkitsee asiakkaalle. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakas-tyytyväisyyttä ja sen vaikutusta palveluiden kehittämiseen. Muita tärkeitä aiheita ovat matkailun vetovoi-matekijät ja leirintämatkailun historia ja sen nykypäivä.
Tutkimusmenetelmiksi työhön on valittu kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen menetelmä, joita soveltamalla on luotu tutkimuksessa käytetty asiakastyytyväisyyskyselylomake. Lomake sisältää tausta-, monivalinta- ja avokysymyksiä. Kyselylomaketta on jaettu heinä-elokuun aikana 2014. Tutkimukseen on osallistunut 202 vastaajaa, joista133 suomalaisia ja 69 ulkomaalaisia. Saatuja tuloksia on käsitelty tekstin ja kaavioiden muodossa. Kaaviot on laadittu Webropol-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista saadut johtopäätökset kertovat, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä etenkin henkilö-kunnan ja vastaanoton palveluun. Lukuisien asiakkaiden mielestä leirintäalue on todella rauhallinen. Asi-akkaiden enemmistön mielestä leirintäalue on vastannut odotuksia ja jopa ylittänyt ne. Yleisimmät paran-nusehdotukset viittaavat siihen, että leirintäalueen maastoa pitäisi raivata ja opasteita parantaa. Tutkimuk-sesta on saatu positiivinen vaikutelma ja sen avulla leirintäalue pystyy kehittämään toimintaansa tulevai-suudessakin.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta tietopohjasta, tutkimusosuudesta ja Vuohimäen leirintäalueen kehit-tämisehdotuksista. Teoriaosuus esittelee tärkeimmät työn aihetta koskevat käsitteet. Siinä selvitetään, mitä asiakaspalvelu on ja mitä palvelun laatu merkitsee asiakkaalle. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakas-tyytyväisyyttä ja sen vaikutusta palveluiden kehittämiseen. Muita tärkeitä aiheita ovat matkailun vetovoi-matekijät ja leirintämatkailun historia ja sen nykypäivä.
Tutkimusmenetelmiksi työhön on valittu kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen menetelmä, joita soveltamalla on luotu tutkimuksessa käytetty asiakastyytyväisyyskyselylomake. Lomake sisältää tausta-, monivalinta- ja avokysymyksiä. Kyselylomaketta on jaettu heinä-elokuun aikana 2014. Tutkimukseen on osallistunut 202 vastaajaa, joista133 suomalaisia ja 69 ulkomaalaisia. Saatuja tuloksia on käsitelty tekstin ja kaavioiden muodossa. Kaaviot on laadittu Webropol-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista saadut johtopäätökset kertovat, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä etenkin henkilö-kunnan ja vastaanoton palveluun. Lukuisien asiakkaiden mielestä leirintäalue on todella rauhallinen. Asi-akkaiden enemmistön mielestä leirintäalue on vastannut odotuksia ja jopa ylittänyt ne. Yleisimmät paran-nusehdotukset viittaavat siihen, että leirintäalueen maastoa pitäisi raivata ja opasteita parantaa. Tutkimuk-sesta on saatu positiivinen vaikutelma ja sen avulla leirintäalue pystyy kehittämään toimintaansa tulevai-suudessakin.