Kaksikulttuurinen kampus : Suomalais-venäläinen oppimisympäristö
Malankin, Minna (2014)
Malankin, Minna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817425
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tutkia Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonniemen kampuksen suomalaisten ja venäläisten opiskelijoiden toisiinsa ja toistensa kulttuuriin sopeutumista lukuvuonna 2013 – 2014 sekä esittää menetelmiä, joiden avulla sopeutumista saadaan nopeutettua ja tehostettua. Tutkimuksen kohteena ovat kampuksen matkailun opiskelijat. Lisäksi tutkimuksessa haastatellaan opettajia ja kerätään heidän kulttuurien kohtaamisista tekemiään havaintoja.
Tutkimusmenetelminä on käytetty opiskelijoille suunnattua kyselyä, opiskelijoiden ryhmähaastatteluja aiheista, jotka ovat nousseet esille kyselyssä sekä opettajien yksilöhaastatteluja. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä huhtikuussa 2014 sekä ryhmä- ja yksilöhaastatteluina huhti-toukokuussa 2014.
Tutkimus on tuonut tietoa siitä, miten venäläiset opiskelijat ovat sopeutuneet suomalaiseen kulttuuriin sekä miten suomalaiset opiskelijat ovat reagoineet venäläisiin opiskelijoihin. Tutkimuksesta käy ilmi, millaisia hyviä ja huonoja puolia opiskelijat ovat kokeneet sekä millaisiin kulttuurieroihin he ovat kampuksella törmänneet. Lisäksi työssä on kehitetty opiskelijoille ja opettajille suunnattu monikulttuurisuuden omaksumista helpottava orientaatio, jossa kiinnitetään huomiota a) opiskelijoiden sopeutumisen asteeseen, b) kulttuurisidonnaisuuden oivaltamiseen, c) venäläisen ja suomalaisen kulttuurin yleisimpien kulttuurierojen omaksumiseen ja d) opiskelijoiden välisen yhteistoiminnan ja ystävyyden kehittämiseen.
Työ sopii johdatukseksi ja käsikirjaksi monikulttuurisuuteen ja ennen kaikkea kaksikulttuurisuuteen – suomalaisen ja venäläisen kulttuurin – pyrkiviin koulutuksiin ja sitä voivat käyttää kaikki monikulttuurisiin tilanteisiin joutuvat henkilöt.
Tutkimusmenetelminä on käytetty opiskelijoille suunnattua kyselyä, opiskelijoiden ryhmähaastatteluja aiheista, jotka ovat nousseet esille kyselyssä sekä opettajien yksilöhaastatteluja. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä huhtikuussa 2014 sekä ryhmä- ja yksilöhaastatteluina huhti-toukokuussa 2014.
Tutkimus on tuonut tietoa siitä, miten venäläiset opiskelijat ovat sopeutuneet suomalaiseen kulttuuriin sekä miten suomalaiset opiskelijat ovat reagoineet venäläisiin opiskelijoihin. Tutkimuksesta käy ilmi, millaisia hyviä ja huonoja puolia opiskelijat ovat kokeneet sekä millaisiin kulttuurieroihin he ovat kampuksella törmänneet. Lisäksi työssä on kehitetty opiskelijoille ja opettajille suunnattu monikulttuurisuuden omaksumista helpottava orientaatio, jossa kiinnitetään huomiota a) opiskelijoiden sopeutumisen asteeseen, b) kulttuurisidonnaisuuden oivaltamiseen, c) venäläisen ja suomalaisen kulttuurin yleisimpien kulttuurierojen omaksumiseen ja d) opiskelijoiden välisen yhteistoiminnan ja ystävyyden kehittämiseen.
Työ sopii johdatukseksi ja käsikirjaksi monikulttuurisuuteen ja ennen kaikkea kaksikulttuurisuuteen – suomalaisen ja venäläisen kulttuurin – pyrkiviin koulutuksiin ja sitä voivat käyttää kaikki monikulttuurisiin tilanteisiin joutuvat henkilöt.