Perhepäivähoitajien näkemykset perhepäivähoidon laadusta Haminan kaupungissa
Saarinen, Elina (2014)
Saarinen, Elina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117756
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää sitä, millaisena Haminan kaupungin perhepäivähoitajat näkevät perhepäivähoidon laadun nykytilan. Tarkastelun kohteena olivat myös perhepäivähoitajien käsitykset siitä, millaista laadukkaan perhepäivähoidon tulisi olla. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Haminan kau-pungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyötäni varten haastattelin kahdeksaa haminalaista perhepäi-vähoitajaa puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä. Nauhoitin ja litteroin saamani aineiston.
Perhepäivähoidon laadun jäsentämiseksi jaoin laadun osatekijät seitsemään eri kokonaisuuteen: perhe-päivähoidon fyysinen ympäristö, ilmapiiri, perhepäivähoitajan työssä viihtyminen ja jaksaminen, lapsi- ja perhelähtöisyys, kasvatuskumppanuus, perhepäivähoitajan osaaminen sekä lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen. Jaottelun pohjana olivat Haminan kaupungin perhepäivähoidon varhaiskasvatussuunnitelma sekä opinnäytetyön aiheeseen liittyvä aikaisempi tutkimustieto. Tarkastelin erityisesti perhepäivähoitajien näkemysten ja kaupungin perhepäivähoidon varhaiskasvatussuunnitelman yhtenevyyttä.
Perhepäivähoidon fyysistä ympäristöä koskevista laatutekijöistä tärkeimpänä pidettiin turvallisuutta. Hoitopaikka nähtiin keskeisenä lapsuuden rakentumisen elementtinä. Tästä syystä hoitopaikan ilmapiiri nousi esille keskeisenä ilmiönä. Lapsi- ja perhelähtöisyys ymmärrettiin käsitteenä yleisellä tasolla, mutta sen täsmällisempi sisältö vaatisi selventämistä. Kasvatuskumppanuus taas sai hyvin vahvan painoarvon haastateltujen vastauksissa. Kasvatuskumppanuudella voidaankin nähdä olevan suotuisa vaikutus lasten kasvuympäristöön. Näyttää siltä, että perhepäivähoito on hoitomuoto, joka mahdollistaa lapsen kasvun ja kehityksen tukemisen. Tutkimukseni vahvisti, että perhepäivähoidon varhaiskasvatussuunnitelmalla on perhepäivähoitajien työn laatua ohjaava vaikutus.
Perhepäivähoidon laadun jäsentämiseksi jaoin laadun osatekijät seitsemään eri kokonaisuuteen: perhe-päivähoidon fyysinen ympäristö, ilmapiiri, perhepäivähoitajan työssä viihtyminen ja jaksaminen, lapsi- ja perhelähtöisyys, kasvatuskumppanuus, perhepäivähoitajan osaaminen sekä lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen. Jaottelun pohjana olivat Haminan kaupungin perhepäivähoidon varhaiskasvatussuunnitelma sekä opinnäytetyön aiheeseen liittyvä aikaisempi tutkimustieto. Tarkastelin erityisesti perhepäivähoitajien näkemysten ja kaupungin perhepäivähoidon varhaiskasvatussuunnitelman yhtenevyyttä.
Perhepäivähoidon fyysistä ympäristöä koskevista laatutekijöistä tärkeimpänä pidettiin turvallisuutta. Hoitopaikka nähtiin keskeisenä lapsuuden rakentumisen elementtinä. Tästä syystä hoitopaikan ilmapiiri nousi esille keskeisenä ilmiönä. Lapsi- ja perhelähtöisyys ymmärrettiin käsitteenä yleisellä tasolla, mutta sen täsmällisempi sisältö vaatisi selventämistä. Kasvatuskumppanuus taas sai hyvin vahvan painoarvon haastateltujen vastauksissa. Kasvatuskumppanuudella voidaankin nähdä olevan suotuisa vaikutus lasten kasvuympäristöön. Näyttää siltä, että perhepäivähoito on hoitomuoto, joka mahdollistaa lapsen kasvun ja kehityksen tukemisen. Tutkimukseni vahvisti, että perhepäivähoidon varhaiskasvatussuunnitelmalla on perhepäivähoitajien työn laatua ohjaava vaikutus.