Markkinointisuunnitelma Hargassner-lämmityskattiloille
Vanhatalo, Mikko (2014)
Vanhatalo, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma Hargassner-lämmityskattiloille. Kohdeyrityksellä ei ole tuotteelle aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa. Tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma, josta kohdeyritys voisi saada ideoita millä tapaa tuotetta voisi markkinoida ja mitä se vaatii.
Työssä etsittiin tietoa markkinointisuunnitelmaa koskien ensin lähdekirjallisuudesta ja muista lähteistä, jonka jälkeen teoriaa hyödynnettiin varsinaisessa tuotteen markkinointisuunnitelmassa. Teoriaosuudessa on käsitelty asioita, joita markkinoinnin suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Teoriassa käsitellään myös markkinointiviestintää ja erilaisia keinoja sille. Tutkimuksessa on otettu huomioon kohdeyrityksen toiveita markkinointiin liittyen sekä esitetty tutkijan omia mielipiteitä.
Markkinointisuunnitelmassa painotetaan sitä, että tuotteiden mainostamiseen ja konkreettiseen markkinointiin täytyy kuluttaa resursseja, jotta tuotteelle saadaan tunnettuutta ja tieto tuotteesta saavuttaa potentiaaliset asiakkaat. Kuten SWOT:ssa tulee ilmi, erityisesti tuotteen teknologia ja helppokäyttöisyys ovat sen etuja, joita markkinoinnissa tulee painottaa. Suurimmat haasteet on löytää oikeat markkinointikanavat tuotteelle sekä taloudellinen tilanne rakentamisessa.
Työssä etsittiin tietoa markkinointisuunnitelmaa koskien ensin lähdekirjallisuudesta ja muista lähteistä, jonka jälkeen teoriaa hyödynnettiin varsinaisessa tuotteen markkinointisuunnitelmassa. Teoriaosuudessa on käsitelty asioita, joita markkinoinnin suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Teoriassa käsitellään myös markkinointiviestintää ja erilaisia keinoja sille. Tutkimuksessa on otettu huomioon kohdeyrityksen toiveita markkinointiin liittyen sekä esitetty tutkijan omia mielipiteitä.
Markkinointisuunnitelmassa painotetaan sitä, että tuotteiden mainostamiseen ja konkreettiseen markkinointiin täytyy kuluttaa resursseja, jotta tuotteelle saadaan tunnettuutta ja tieto tuotteesta saavuttaa potentiaaliset asiakkaat. Kuten SWOT:ssa tulee ilmi, erityisesti tuotteen teknologia ja helppokäyttöisyys ovat sen etuja, joita markkinoinnissa tulee painottaa. Suurimmat haasteet on löytää oikeat markkinointikanavat tuotteelle sekä taloudellinen tilanne rakentamisessa.