Valtakunnallinen YK-tietokilpailu : Suunnitteluprosessi ideasta tuotteeseen
Laurila, Sanni; Hemmilä, Elina (2014)
Laurila, Sanni
Hemmilä, Elina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tietokilpailu globaalikasvatuksen välineeksi. Työ toteutettiin tilaustyönä Suomen YK-liitolle, jonka globaalikasvatushankkeeseen YK ja maailman tila – tiedä, osaa, vaikuta tietokilpailu kuuluu. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä työn laajuuden vuoksi.
Opinnäytetyömme selvittää, mitä pitää tietää ja mitä pitää tehdä mahdollisimman hyvän tietokilpailun luomiseksi. Tutustutamme lukijan aihekokonaisuuksiin, jotka liittyvät niin globaalikasvatukseen kuin itse tietokilpailunkin sisältöihin. Tietoperustamme keskeisiä elementtejä ovat globaalikasvatus, ihmisoikeuskasvatus, ilmiökeskeisyys, kestävä kehitys ja kestävää kehitystä edistävä kasvatus, globaalikasvatus opetussuunnitelmassa sekä elämyksellisyys osana opetusta. Kuvaamme myös käytännön toimia tietokilpailun formatointiin liittyen. Tärkeimpiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiämme opinnäytetyössämme ovat benchmarkkaus, pilotointi, havainnointi sekä palautteenkeruu.
Tietokilpailun sisällöt nousivat YK ja maailman tila – tiedä, osaa, vaikuta -hankkeen teemoista: YK ja ihmisoikeudet sekä kestävän kehityksen eri ulottuvuudet, toisin sanoen sosiaalinen, kulttuurinen, ekologinen ja taloudellinen kestävä kehitys. Tietokilpailun kohderyhmään kuuluvat 9.-luokkalaiset oppilaat ja heidän opettajansa valtakunnallisella tasolla.
Tietokilpailua pilotoitiin lokakuussa 2014 kahdeksan pääkaupunkiseutulaisen yhdeksäsluokkalaisen ryhmän kanssa. Pilotointivaihe osoittautui erittäin hyödylliseksi. Sen aikana esimerkiksi havaittiin, että oppilaat kaipasivat tietokilpailuun enemmän kysymyksiä, joiden kautta he voisivat osoittaa omaa osaamistaan. Lisäksi pilottikäynneiltä saatiin arvokasta palautetta ajankäytöstä sekä aiheiden kiinnostavuudesta yleisesti. Tietokilpailua työstettiin eteenpäin kohderyhmältä saatujen kommenttien ja toiveiden pohjalta. Kohderyhmän osallistaminen tietokilpailun työstöön oli tärkeää, jotta saavuttaisimme mahdollisimman hyvän lopputuloksen.
Ensisijainen opinnäytetyöstämme syntyvä hyöty suuntautui työn tilaajataholle, Suomen YK-liitolle. Lisäksi kokoamamme tietoperusta ja kuvaamamme käytännön toimet tulevat hyödyttämään toimijoita, jotka suunnittelevat vastaavanlaisen toiminnan toteuttamista.
Opinnäytetyömme selvittää, mitä pitää tietää ja mitä pitää tehdä mahdollisimman hyvän tietokilpailun luomiseksi. Tutustutamme lukijan aihekokonaisuuksiin, jotka liittyvät niin globaalikasvatukseen kuin itse tietokilpailunkin sisältöihin. Tietoperustamme keskeisiä elementtejä ovat globaalikasvatus, ihmisoikeuskasvatus, ilmiökeskeisyys, kestävä kehitys ja kestävää kehitystä edistävä kasvatus, globaalikasvatus opetussuunnitelmassa sekä elämyksellisyys osana opetusta. Kuvaamme myös käytännön toimia tietokilpailun formatointiin liittyen. Tärkeimpiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiämme opinnäytetyössämme ovat benchmarkkaus, pilotointi, havainnointi sekä palautteenkeruu.
Tietokilpailun sisällöt nousivat YK ja maailman tila – tiedä, osaa, vaikuta -hankkeen teemoista: YK ja ihmisoikeudet sekä kestävän kehityksen eri ulottuvuudet, toisin sanoen sosiaalinen, kulttuurinen, ekologinen ja taloudellinen kestävä kehitys. Tietokilpailun kohderyhmään kuuluvat 9.-luokkalaiset oppilaat ja heidän opettajansa valtakunnallisella tasolla.
Tietokilpailua pilotoitiin lokakuussa 2014 kahdeksan pääkaupunkiseutulaisen yhdeksäsluokkalaisen ryhmän kanssa. Pilotointivaihe osoittautui erittäin hyödylliseksi. Sen aikana esimerkiksi havaittiin, että oppilaat kaipasivat tietokilpailuun enemmän kysymyksiä, joiden kautta he voisivat osoittaa omaa osaamistaan. Lisäksi pilottikäynneiltä saatiin arvokasta palautetta ajankäytöstä sekä aiheiden kiinnostavuudesta yleisesti. Tietokilpailua työstettiin eteenpäin kohderyhmältä saatujen kommenttien ja toiveiden pohjalta. Kohderyhmän osallistaminen tietokilpailun työstöön oli tärkeää, jotta saavuttaisimme mahdollisimman hyvän lopputuloksen.
Ensisijainen opinnäytetyöstämme syntyvä hyöty suuntautui työn tilaajataholle, Suomen YK-liitolle. Lisäksi kokoamamme tietoperusta ja kuvaamamme käytännön toimet tulevat hyödyttämään toimijoita, jotka suunnittelevat vastaavanlaisen toiminnan toteuttamista.