Vuosikello osastonhoitajan työvälineeksi sote-keskuksen avoterveydenhuollossa
Lehestö, Tanja (2024)
Lehestö, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184581
Tiivistelmä
Hyvinvointialueuudistuksen myötä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen sote-keskus 7 ja 8 lähes kaikilla terveysasemilla aloitti uusia osastonhoitajia ja apulaisosastonhoitajia työssään. Osastonhoitajan työ on moninaista, laaja-alaista, usein hajautunutta ja työ keskeytyy usein (Bjerregård ym. 2020, 75, 83; Jäppinen ym. 2021). Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli selkeyttää osastonhoitajan työtehtäviä, tehtävänkuvaa ja auttaa hahmottamaan työssä esiintyviä toistuvia tehtäviä ja kokonaisuuksia. Projektin tavoitteena oli tehdä vuosikello osastonhoitajien ja apulaisosastonhoitajien konkreettiseksi johtamisen apuvälineeksi. Vuosikellon avulla tuetaan työn suunnittelua, ajanhallintaa ja arviointia.
Kehittämisprojekti toteutettiin osaston- ja apulaisosastonhoitajille suunnatuissa kahdessa työpajassa. Ensimmäisessä työpajassa tarkasteltiin osastonhoitajan tehtävänkuvaa ja tiivistettiin ne kuvaaviin yksittäisiin sanoihin. Lisäksi pohdittiin ja nostettiin esiin vuosittain toistuvat kokonaisuudet ja tehtävät Me-We-Us fasilitointimenetelmää hyödyntäen. Toisessa työpajassa arvioitiin ensimmäisen työpajan pohjalta koostettu tuotos eli vuosikello dialogisen keskustelun kautta.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi osastonhoitajan vuosikello, jota jokainen osastonhoitaja voi hyödyntää työssään. Vuosikelloa voi tarpeen mukaan myös muokata yksikkö- ja yksilökohtaisestikohtaisesti.
Kehittämisprojekti toteutettiin osaston- ja apulaisosastonhoitajille suunnatuissa kahdessa työpajassa. Ensimmäisessä työpajassa tarkasteltiin osastonhoitajan tehtävänkuvaa ja tiivistettiin ne kuvaaviin yksittäisiin sanoihin. Lisäksi pohdittiin ja nostettiin esiin vuosittain toistuvat kokonaisuudet ja tehtävät Me-We-Us fasilitointimenetelmää hyödyntäen. Toisessa työpajassa arvioitiin ensimmäisen työpajan pohjalta koostettu tuotos eli vuosikello dialogisen keskustelun kautta.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi osastonhoitajan vuosikello, jota jokainen osastonhoitaja voi hyödyntää työssään. Vuosikelloa voi tarpeen mukaan myös muokata yksikkö- ja yksilökohtaisestikohtaisesti.