Verkkomainonta ja reaaliaikainen tarjoaminen
Julkunen, Anne (2014)
Julkunen, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418357
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutustua verkkomainontaan ja sen nykytilaan, mutta erityisesti perinteistä verkkomainontaa viime vuosina muuttaneeseen reaaliaikaiseen tarjoamiseen eli real time biddingiin (RTB). RTB mahdollistaa kohdennetun huutokauppaperusteisen mainonnan ostamisen ja myymisen mainostajille ja julkaisijoille reaaliaikaisesti. Tavoitteena oli laatia RTB-aktiviteetin luomisesta mainonnanhallintajärjestelmään yksinkertaiset ohjeet, joita on myöhemmin mahdollista käyttää esimerkiksi koulutusmateriaalina.
RTB-aktiviteetin luomiseen perehdyttiin Adform-mainonnahallintajärjestelmän avulla. Aktiviteetin luomisen eri vaiheista otettiin kuvankaappaukset ja käytiin vaihe vaiheelta läpi, mitä tietoja järjestelmään tulee missäkin vaiheessa syöttää. Lisäksi työssä perehdyttiin eri lähteitä apuna käyttäen verkkomainonnan eri mainosmuotoihin, sen hinnoitteluun ja kohdentamiseen sekä mainonnanhallintaan. Lisäksi tutustuttiin reaaliaikaisen tarjoamisen tekniikkaan ja ekosysteemiin, josta ei painettuja suomenkieliä julkaisuja tai oppaita vielä toistaiseksi juurikaan ole.
Insinöörityön tuloksena saatiin aikaan kuvallinen ohjeistus RTB-aktiviteetin luomisesta Adform-mainonnanhallintajärjestelmään. Työ antaa myös hyvän yleiskuvan verkkomainonnan nykytilasta, mutta on hyvä huomioida, että nopeasti kasvava ja kehittyvä verkkomainonta vaatii sen parissa työskenteleviltä jatkuvaa alan seuraamista ja kouluttautumista.
RTB-aktiviteetin luomiseen perehdyttiin Adform-mainonnahallintajärjestelmän avulla. Aktiviteetin luomisen eri vaiheista otettiin kuvankaappaukset ja käytiin vaihe vaiheelta läpi, mitä tietoja järjestelmään tulee missäkin vaiheessa syöttää. Lisäksi työssä perehdyttiin eri lähteitä apuna käyttäen verkkomainonnan eri mainosmuotoihin, sen hinnoitteluun ja kohdentamiseen sekä mainonnanhallintaan. Lisäksi tutustuttiin reaaliaikaisen tarjoamisen tekniikkaan ja ekosysteemiin, josta ei painettuja suomenkieliä julkaisuja tai oppaita vielä toistaiseksi juurikaan ole.
Insinöörityön tuloksena saatiin aikaan kuvallinen ohjeistus RTB-aktiviteetin luomisesta Adform-mainonnanhallintajärjestelmään. Työ antaa myös hyvän yleiskuvan verkkomainonnan nykytilasta, mutta on hyvä huomioida, että nopeasti kasvava ja kehittyvä verkkomainonta vaatii sen parissa työskenteleviltä jatkuvaa alan seuraamista ja kouluttautumista.