Varhaiskasvatuksen arjen johtaminen : päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia
Mahrberg, Karoliina (2014)
Mahrberg, Karoliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418344
Tiivistelmä
Mahrberg Karoliina
Varhaiskasvatuksen arjen johtaminen
Vuosi 2014 Sivumäärä 68
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia toteutuuko varhaiskasvatuksen johtaminen Espoon kaupungin johtamisen selvitystyöryhmän laatimien johtamisen periaatteiden mukaisesti. Tutkimuksessa selvitettiin johtamisen kokemuksia, miten johtamisen periaatteet toteutuvat heidän omassa työssään. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja lähtökohtana on pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa. Tutkimusmenetelmänä on ollut strukturoitu kyselylomake, joka sisälsi myös avoimen kysymyksen. Tulosten myötä kiinnostukseni kohdistui johtamiseen. Lisäksi on kerätty laadullista aineistoa avoimella kysymyksellä varhaiskasvatuksen johtajilta, jotka olivat vastanneet jo aiemmin tehtyyn kyselyyn. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällön analyysin mukaisesti.
Tuloksista selviää päiväkodin johtajien toimivan ammatillisesti ja he ovat sitoutuneita ja vastuullisia työssään. Hyvä johtaja johtaa henkilökuntaa ja toimintaa siten, että henkilökunnan on hyvä toimia ja asiakkaat huomioidaan kasvatuskumppaneina. Tulosten perusteella johtaminen on kokonaisuuden hallintaa, joka muodostuu pedagogisesta johtamisesta, hallinnollisesta johtamisesta ja henkilöstöjohtamisesta. Tulosten perusteella henkilöstöjohtamisen merkitys, osaamisen tukeminen ja pedagogisten tiimien säännölliset kokoontumiset koetaan tärkeiksi johtamiseen liittyviksi asioiksi.
Tuloksista nousi esiin myös päivähoitoyksikön johtajan työn tuomat haasteet. Eri päivähoitoyksiköiden johtaminen hajautetussa organisaatiossa koettiin haastavana ja siihen toivottiin pysyvämpiä järjestelyitä. Rekrytoinnin haasteena nousi esille epäpätevä henkilöstö ja sijaisten saaminen. Haastavana koettiin ajoittain riittämättömät resurssit sekä henkilöstön sitoutumattomuus varhaiskasvatustyöhön.
Johtopäätösten mukaan johtajan tehtävänä on työyhteisön ja varhaiskasvatustyön laadukas ja tarkoituksenmukainen kehittäminen sekä henkilöstön osaamisen tukeminen. Johtaminen muodostuu eri järjestelmien ja työvälineiden hallinnasta. Johtaminen on oman työn sekä henkilökunnan työn organisoimista ja aikatauluttamista. Opinnäytetyöni osoittaa, että päivähoitoyksikköjen johtajat ovat ammatillisia, sitoutuneita ja vastuullisia tekemässä työssään. Työssäni tulee esille johtamisen tärkeys ja merkityksellisyys työyhteisön kokonaisuuden hallinnassa. Johtaminen on tietoista ja tavoitteellista toimintaa. Positiivinen kokemus hyvästä johtamisesta vaikuttaa myönteisesti työyhteisön sekä esimiehen tekemään työhön.
Avainsanat: varhaiskasvatus, johtaminen, pedagoginen johtaminen, ammatillinen osaaminen
Varhaiskasvatuksen arjen johtaminen
Vuosi 2014 Sivumäärä 68
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia toteutuuko varhaiskasvatuksen johtaminen Espoon kaupungin johtamisen selvitystyöryhmän laatimien johtamisen periaatteiden mukaisesti. Tutkimuksessa selvitettiin johtamisen kokemuksia, miten johtamisen periaatteet toteutuvat heidän omassa työssään. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja lähtökohtana on pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa. Tutkimusmenetelmänä on ollut strukturoitu kyselylomake, joka sisälsi myös avoimen kysymyksen. Tulosten myötä kiinnostukseni kohdistui johtamiseen. Lisäksi on kerätty laadullista aineistoa avoimella kysymyksellä varhaiskasvatuksen johtajilta, jotka olivat vastanneet jo aiemmin tehtyyn kyselyyn. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällön analyysin mukaisesti.
Tuloksista selviää päiväkodin johtajien toimivan ammatillisesti ja he ovat sitoutuneita ja vastuullisia työssään. Hyvä johtaja johtaa henkilökuntaa ja toimintaa siten, että henkilökunnan on hyvä toimia ja asiakkaat huomioidaan kasvatuskumppaneina. Tulosten perusteella johtaminen on kokonaisuuden hallintaa, joka muodostuu pedagogisesta johtamisesta, hallinnollisesta johtamisesta ja henkilöstöjohtamisesta. Tulosten perusteella henkilöstöjohtamisen merkitys, osaamisen tukeminen ja pedagogisten tiimien säännölliset kokoontumiset koetaan tärkeiksi johtamiseen liittyviksi asioiksi.
Tuloksista nousi esiin myös päivähoitoyksikön johtajan työn tuomat haasteet. Eri päivähoitoyksiköiden johtaminen hajautetussa organisaatiossa koettiin haastavana ja siihen toivottiin pysyvämpiä järjestelyitä. Rekrytoinnin haasteena nousi esille epäpätevä henkilöstö ja sijaisten saaminen. Haastavana koettiin ajoittain riittämättömät resurssit sekä henkilöstön sitoutumattomuus varhaiskasvatustyöhön.
Johtopäätösten mukaan johtajan tehtävänä on työyhteisön ja varhaiskasvatustyön laadukas ja tarkoituksenmukainen kehittäminen sekä henkilöstön osaamisen tukeminen. Johtaminen muodostuu eri järjestelmien ja työvälineiden hallinnasta. Johtaminen on oman työn sekä henkilökunnan työn organisoimista ja aikatauluttamista. Opinnäytetyöni osoittaa, että päivähoitoyksikköjen johtajat ovat ammatillisia, sitoutuneita ja vastuullisia tekemässä työssään. Työssäni tulee esille johtamisen tärkeys ja merkityksellisyys työyhteisön kokonaisuuden hallinnassa. Johtaminen on tietoista ja tavoitteellista toimintaa. Positiivinen kokemus hyvästä johtamisesta vaikuttaa myönteisesti työyhteisön sekä esimiehen tekemään työhön.
Avainsanat: varhaiskasvatus, johtaminen, pedagoginen johtaminen, ammatillinen osaaminen