Markkinointi sosiaalisessa mediassa : Kuinka asiakkaista saadaan faneja?
Toivo, Noora (2014)
Toivo, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418444
Tiivistelmä
Markkinointiviestintä on murroksessa. Ihmiset elävät informaatiotulvassa, joka luo uusia haasteita markkinoinnille. Sosiaalinen media on muuttanut viestintää yksisuuntaisesta huutamisesta vuorovaikutteisempaan muotoon. Yritykset eivät tahdo vain asiakkaita, vaan pyrkivät merkityksellisempiin ja vuorovaikutteisempiin asiakassuhteisiin. Asiakkaista tahdotaan faneja. Tehokas ja oikein toteutettu sosiaalisen median käyttö, on tässä merkittävässä roolissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka GET UP! liikunta- ja hyvinvointitapahtuman sosiaalisen median markkinointia voidaan tehostaa yleisellä tasolla sekä neljässä eri sosiaalisen median kanavassa. Ydintavoitteena on luoda tapahtumalle asiakkaiden sijaan faneja. Teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi markkinointiviestintä yleisellä tasolla sekä tapahtumissa, tarinoiden käyttö markkinoinnissa ja asiakkaita osallistava markkinointi. Syvällisemmin käydään läpi sosiaalinen media käsitteenä ja sen lainalaisuudet. Sosiaalisen median kanavista käsitellään Facebook, Instagram, Twitter sekä blogit.
Opinnäytetyön tavoitteena on kertoa markkinoinnin eri keinoista luoda merkityksellisempiä asiakassuhteita sosiaalista mediaa hyödyntämällä ja siellä toimimisella. Opinnäytetyössä kerrotaan sosiaalisesta mediasta, yrityksen keinoista menestyä sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median haasteista ja tulevaisuudesta. Lisäksi tavoitteena on antaa selkeä kuva ja ohjeita toimintaan erilaisissa sosiaalisen median kanavissa.
Toiminnallisena osuutena luotiin liitteenä oleva sosiaalisen median markkinointiopas GET UP! -tapahtumalle, jossa käytettiin apuna opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Markkinointiopas on tehty sellaiseksi, että sitä voivat käyttää muutkin, kuin sosiaalisen median ammattilaiset. Opas koostuu tekstistä ja kuvista, jotka antavat selkeän toimintamallin, ideoita ja ohjeita markkinointiin neljässä eri sosiaalisen median kanavassa: Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja blogissa. Opas on salainen ja jää toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka GET UP! liikunta- ja hyvinvointitapahtuman sosiaalisen median markkinointia voidaan tehostaa yleisellä tasolla sekä neljässä eri sosiaalisen median kanavassa. Ydintavoitteena on luoda tapahtumalle asiakkaiden sijaan faneja. Teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi markkinointiviestintä yleisellä tasolla sekä tapahtumissa, tarinoiden käyttö markkinoinnissa ja asiakkaita osallistava markkinointi. Syvällisemmin käydään läpi sosiaalinen media käsitteenä ja sen lainalaisuudet. Sosiaalisen median kanavista käsitellään Facebook, Instagram, Twitter sekä blogit.
Opinnäytetyön tavoitteena on kertoa markkinoinnin eri keinoista luoda merkityksellisempiä asiakassuhteita sosiaalista mediaa hyödyntämällä ja siellä toimimisella. Opinnäytetyössä kerrotaan sosiaalisesta mediasta, yrityksen keinoista menestyä sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median haasteista ja tulevaisuudesta. Lisäksi tavoitteena on antaa selkeä kuva ja ohjeita toimintaan erilaisissa sosiaalisen median kanavissa.
Toiminnallisena osuutena luotiin liitteenä oleva sosiaalisen median markkinointiopas GET UP! -tapahtumalle, jossa käytettiin apuna opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Markkinointiopas on tehty sellaiseksi, että sitä voivat käyttää muutkin, kuin sosiaalisen median ammattilaiset. Opas koostuu tekstistä ja kuvista, jotka antavat selkeän toimintamallin, ideoita ja ohjeita markkinointiin neljässä eri sosiaalisen median kanavassa: Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja blogissa. Opas on salainen ja jää toimeksiantajalle.