Nuorten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen hyötypelin avulla : avun saavutettavuuteen liittyvä Topaasia®-peli nuorten kanssa
Turu, Petra (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403174562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403174562
Tiivistelmä
Nuorten sosiaali- ja terveyspalveluissa on useissa eri selvityksissä todettu puutteita. Palveluiden yhdenvertaisuus ei toteudu ja nuorten välinen eriarvoisuus näyttää lisääntyneen. Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen on esillä myös Suomen ensimmäisessä kansallisessa lapsistrategiassa.
Tutkimuksessa selvitettiin nuorten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen mahdollisuuksia hyötypeli Topaasian® avulla. Topaasia® on pelillinen tapa rakentaa yhdenvertaista dialogia. Topaasia®-pelejä pelattiin nuorten kanssa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hankkeessa, joka liittyi lasten ja nuorten yhdenvertaisten sote-palveluiden saavutettavuuteen. Näiden pelien muistiinpanoja käytettiin tutkimuksen aineistona yhdessä pelinohjaajien haastattelujen ja hanketyöryhmän tapaamistallenteiden kanssa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Tulokset rohkaisevat Topaasian® käyttöön palveluiden kehittämisessä. Topaasia®-pelin avulla saa kerättyä nuorten kokemustietoa helposti toteutettavalla tavalla. Pelin avulla syntyvä keskustelu auttaa nuoria normalisoimaan ongelmia ja vähentää avun tarpeeseen liittyvää häpeää. Onnistuneiden pelisessioiden avulla voidaan parantaa nuorten palvelutietoisuutta, vahvistaa kuulluksi tulemisen kokemusta ja lisätä moninaisuuden ymmärtämistä. Pelin avulla käytävä dialogi lisää myös nuorten kanssa pelanneiden aikuisten ymmärrystä nuorista. Topaasiaa® voidaan pelata useissa eri tilanteissa, jolloin aikuiset ja nuoret kohtaavat joko kasvokkain tai etäyhteydellä. There have been found deficiencies in young people’s social and health services. The equality of services is not realized, and inequality among young people appears to have increased. The development of social and health services is also part of Finland's first national child strategy.
The study investigated the possibilities for developing youth social and health services with the help of the gamified tool Topaasia®. Topaasia® offers a playful way to build equal dialogue. Topaasia® games were played with young people in a project by the Finnish Institute for Health and Welfare, which was related to the accessibility of equal social and health services for children and young people. Notes from these games were used as research material along with interviews with game facilitators and recordings of project team meetings. The material was analyzed using content analysis and thematic analysis.
The results encourage the use of Topaasia® in service development. The Topaasia® game facilitates the collection of young people's experiential knowledge in an easily implementable manner. The discussion generated by the game helps young people to normalize problems and reduce the shame associated with seeking help. Successful gaming sessions can improve young people's awareness of services, strengthen the experience of being heard, and increase understanding of diversity. The dialogue conducted through the game also enhances the understanding of young people among adults who play with them. Topaasia® can be played in various situations where adults and young people meet, either face-to-face or remotely.
Tutkimuksessa selvitettiin nuorten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen mahdollisuuksia hyötypeli Topaasian® avulla. Topaasia® on pelillinen tapa rakentaa yhdenvertaista dialogia. Topaasia®-pelejä pelattiin nuorten kanssa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hankkeessa, joka liittyi lasten ja nuorten yhdenvertaisten sote-palveluiden saavutettavuuteen. Näiden pelien muistiinpanoja käytettiin tutkimuksen aineistona yhdessä pelinohjaajien haastattelujen ja hanketyöryhmän tapaamistallenteiden kanssa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Tulokset rohkaisevat Topaasian® käyttöön palveluiden kehittämisessä. Topaasia®-pelin avulla saa kerättyä nuorten kokemustietoa helposti toteutettavalla tavalla. Pelin avulla syntyvä keskustelu auttaa nuoria normalisoimaan ongelmia ja vähentää avun tarpeeseen liittyvää häpeää. Onnistuneiden pelisessioiden avulla voidaan parantaa nuorten palvelutietoisuutta, vahvistaa kuulluksi tulemisen kokemusta ja lisätä moninaisuuden ymmärtämistä. Pelin avulla käytävä dialogi lisää myös nuorten kanssa pelanneiden aikuisten ymmärrystä nuorista. Topaasiaa® voidaan pelata useissa eri tilanteissa, jolloin aikuiset ja nuoret kohtaavat joko kasvokkain tai etäyhteydellä.
The study investigated the possibilities for developing youth social and health services with the help of the gamified tool Topaasia®. Topaasia® offers a playful way to build equal dialogue. Topaasia® games were played with young people in a project by the Finnish Institute for Health and Welfare, which was related to the accessibility of equal social and health services for children and young people. Notes from these games were used as research material along with interviews with game facilitators and recordings of project team meetings. The material was analyzed using content analysis and thematic analysis.
The results encourage the use of Topaasia® in service development. The Topaasia® game facilitates the collection of young people's experiential knowledge in an easily implementable manner. The discussion generated by the game helps young people to normalize problems and reduce the shame associated with seeking help. Successful gaming sessions can improve young people's awareness of services, strengthen the experience of being heard, and increase understanding of diversity. The dialogue conducted through the game also enhances the understanding of young people among adults who play with them. Topaasia® can be played in various situations where adults and young people meet, either face-to-face or remotely.