Opas Intiaan - Kokemuksia työharjoittelusta
Mörttinen, Johanna; Kumar, Gurdip (2014)
Mörttinen, Johanna
Kumar, Gurdip
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas terveysalan opiskelijoille, jotka suunnittelevat työharjoittelua Intiassa. Opinnäytetyön tekijät ovat käsitelleet raportissa oppaan suunnittelua, toteutusta, käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä sekä oppaan arviointia ja luotettavuutta. Lisäksi raportissa käsitellään monikulttuurisuutta hoitotyön näkökulmasta.
Opinnäytetyön tekijät ovat käyttäneet laadullista eli kvalitatiivista tiedonkeruumenetelmää. Tekijät ovat keränneet tietoa työharjoittelun aikana lääkäreiltä englanninkielisen kyselyn avulla. He haastattelivat sairaanhoitajia suullisesti hindiksi, jonka jälkeen tulokset suomennettiin sekä arvioitiin sisällönanalyysin avulla.
Tämä opinnäytetyö sisältää kokemusperäistä tietoa työharjoittelusta sekä vinkkejä Intiassa matkailuun. Oppaassa on yleistietoa Intiasta sekä kuvattu koko työharjoittelun prosessi: työharjoitteluun valmentautuminen, kokemukset työharjoittelusta sekä Suomeen sopeutuminen työharjoittelujakson jälkeen. Oppaan laatijat ovat pyrkineet antamaan Intiasta mahdollisimman realistisen kuvan lukijalle. Lisäksi laatijat ovat hyödyntäneet oppaassa työharjoittelun aikana otettuja kuvia tukemaan tekstiä. Oppaan avulla on mahdollista valmistautua henkisesti ennen työharjoittelua.
Opas sisältää kokemusperäistä tietoa omien havaintojen pohjalta, lähteistä sekä työharjoittelun aikana toteutetun haastattelun ja kyselyn pohjalta. Oppaaseen on tehty muutoksia perustuen työharjoittelunsa ulkomailla suorittaneiden opiskelijoiden sekä matkailijoiden palautteeseen. Palaute on ollut kiitettävää. Maailma kansainvälistyy jatkuvasti ja eri maiden rajat hälvenevät. Hoitotyössä henkilökunta kohtaa päivittäin asiakkaita monikulttuurisista taustoista. Ulkomaille työharjoitteluun lähteminen kartoittaa kielitaitoa, itseluottamusta sekä rohkeutta, jotka kasvavat vieraassa maassa asuessa. Opinnäytetyön tekijät kannustavat lähtemään työharjoitteluun ulkomaille pidemmäksi aikaa, jonka myötä myös monikulttuurinen osaaminen lisääntyy ja tämän myötä monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen helpottuu käytännön työssä.
Opasta voi käyttää osana hoitotyön opiskelijoiden monikulttuurisia opintoja. Se innostaa lähtemään työharjoitteluun ulkomaille ja valmentaa hyvin lähtijöitä. Oppaasta luodaan mahdollisesti myös mobiilisovellus, jolloin oppaan tieto on helposti saatavilla.
Opinnäytetyön tekijät ovat käyttäneet laadullista eli kvalitatiivista tiedonkeruumenetelmää. Tekijät ovat keränneet tietoa työharjoittelun aikana lääkäreiltä englanninkielisen kyselyn avulla. He haastattelivat sairaanhoitajia suullisesti hindiksi, jonka jälkeen tulokset suomennettiin sekä arvioitiin sisällönanalyysin avulla.
Tämä opinnäytetyö sisältää kokemusperäistä tietoa työharjoittelusta sekä vinkkejä Intiassa matkailuun. Oppaassa on yleistietoa Intiasta sekä kuvattu koko työharjoittelun prosessi: työharjoitteluun valmentautuminen, kokemukset työharjoittelusta sekä Suomeen sopeutuminen työharjoittelujakson jälkeen. Oppaan laatijat ovat pyrkineet antamaan Intiasta mahdollisimman realistisen kuvan lukijalle. Lisäksi laatijat ovat hyödyntäneet oppaassa työharjoittelun aikana otettuja kuvia tukemaan tekstiä. Oppaan avulla on mahdollista valmistautua henkisesti ennen työharjoittelua.
Opas sisältää kokemusperäistä tietoa omien havaintojen pohjalta, lähteistä sekä työharjoittelun aikana toteutetun haastattelun ja kyselyn pohjalta. Oppaaseen on tehty muutoksia perustuen työharjoittelunsa ulkomailla suorittaneiden opiskelijoiden sekä matkailijoiden palautteeseen. Palaute on ollut kiitettävää. Maailma kansainvälistyy jatkuvasti ja eri maiden rajat hälvenevät. Hoitotyössä henkilökunta kohtaa päivittäin asiakkaita monikulttuurisista taustoista. Ulkomaille työharjoitteluun lähteminen kartoittaa kielitaitoa, itseluottamusta sekä rohkeutta, jotka kasvavat vieraassa maassa asuessa. Opinnäytetyön tekijät kannustavat lähtemään työharjoitteluun ulkomaille pidemmäksi aikaa, jonka myötä myös monikulttuurinen osaaminen lisääntyy ja tämän myötä monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen helpottuu käytännön työssä.
Opasta voi käyttää osana hoitotyön opiskelijoiden monikulttuurisia opintoja. Se innostaa lähtemään työharjoitteluun ulkomaille ja valmentaa hyvin lähtijöitä. Oppaasta luodaan mahdollisesti myös mobiilisovellus, jolloin oppaan tieto on helposti saatavilla.