Palvelukonseptin asiakaslähtöinen kehittäminen B&B Majoitus Hepokatille
Hanski, Ida (2014)
Hanski, Ida
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418382
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona B&B Majoitus Hepokatille. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan palvelukonseptia asiakaslähtöisesti haastattelun avulla. Haastattelussa selvitettiin B&B Majoitus Hepokatissa kesällä 2014 majoittuneiden ajatuksia koskien majoitusta, ruokapalveluita ja aktiviteetteja sekä heidän kehitysideoitaan. Työ rajattiin koskemaan vain suomalaisia matkailijoita.
Työn teoreettinen osuus käsittelee palvelua, sen laatua ja laadun ulottuvuuksia sekä asiakaskokemusta ja sen johtamista. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös asiakaslähtöisyyttä, asiakastyytyväisyyttä sekä poikkeuksellisen hyvää asiakaspalvelua. Palveluiden kehittämiseen sovellettiin teoriaa palvelumuotoilusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelua ja sähköpostihaastattelua käyttäen kesä-heinäkuussa 2014. Vastauksia saatiin yhteensä 29, joista 28 sähköpostilla ja yksi haastattelemalla.
Tutkimus osoitti, että B&B Majoitus Hepokatti on tavoittanut kohderyhmänsä hyvin, ja heillä on jo joitakin kanta-asiakkaita, jotka palaavat yritykseen yhä uudelleen. Sähköpostihaastatteluun vastanneista suurin osa kehui yritystä ja sen nykyistä palvelutarjontaa. Niin majoitukseen, ruokapalveluihin kuin aktiviteettitarjontaakin oltiin pitkälti tyytyväisiä, ja osalla vastaajista heidän odotuksensa jopa ylittyivät. Osan mielestä B&B Majoitus Hepokatti vastaa heille jo tällä hetkellä heidän unelmalomaansa maaseudulla. Kehittämisentarvetta löytyi tietyistä yksityiskohdista, kuten kotisivujen päivittämisestä, iltapalamahdollisuuden tarjoamisesta sekä aktiviteettien tiedottamisesta ja aikatauluista.
Työn teoreettinen osuus käsittelee palvelua, sen laatua ja laadun ulottuvuuksia sekä asiakaskokemusta ja sen johtamista. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös asiakaslähtöisyyttä, asiakastyytyväisyyttä sekä poikkeuksellisen hyvää asiakaspalvelua. Palveluiden kehittämiseen sovellettiin teoriaa palvelumuotoilusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelua ja sähköpostihaastattelua käyttäen kesä-heinäkuussa 2014. Vastauksia saatiin yhteensä 29, joista 28 sähköpostilla ja yksi haastattelemalla.
Tutkimus osoitti, että B&B Majoitus Hepokatti on tavoittanut kohderyhmänsä hyvin, ja heillä on jo joitakin kanta-asiakkaita, jotka palaavat yritykseen yhä uudelleen. Sähköpostihaastatteluun vastanneista suurin osa kehui yritystä ja sen nykyistä palvelutarjontaa. Niin majoitukseen, ruokapalveluihin kuin aktiviteettitarjontaakin oltiin pitkälti tyytyväisiä, ja osalla vastaajista heidän odotuksensa jopa ylittyivät. Osan mielestä B&B Majoitus Hepokatti vastaa heille jo tällä hetkellä heidän unelmalomaansa maaseudulla. Kehittämisentarvetta löytyi tietyistä yksityiskohdista, kuten kotisivujen päivittämisestä, iltapalamahdollisuuden tarjoamisesta sekä aktiviteettien tiedottamisesta ja aikatauluista.