Mittaristo opettajien työelämän laadun ja opiskelijoiden opiskeluelämänlaadun seurantaan
Anttila, Elisa (2024)
Anttila, Elisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403174561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403174561
Tiivistelmä
Hyvinvointiin ja elämänlaatuun kiinnitetään yhä enemmän huomiota, ja niitä on pystyttävä myös mittaamaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda hyvinvoinnin seurantaan toimiva Quality of Working Life- ja Quality of Student Life -mittaristo Power BI:hin visuaaliseksi ja interaktiiviseksi näkymäksi. Mittaristo tuotettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun data-analytiikan koulutusalan käyttöön. Kehittämistehtäväksi tunnistettiin se, ettei vielä ole tehty data-analytiikan koulutuksessa toimivien ja siihen osallistuvien osalta työ- ja opiskeluelämänlaatua kuvaavaa mittaristoa.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli toiminnallinen. Työssä oli produktiivinen ote, mutta siinä käytettiin myös laadullista menetelmää haastattelun muodossa. Työn viitekehyksenä toimi Marko Kestin QWL-indeksin laskentamalliin perustuva teoria.
Työn toteuttamiseen tarvittiin Power BI -sovellus ja ennalta kerätty aineisto sekä teorian ymmärtäminen ja omaksuminen. Mittariston luomisessa käytettiin DAX-kaavakieltä. Opinnäytetyön prosessi sisälsi kolme päävaihetta: QWL:n ja QSL:n laskeminen, kaavioiden ja mittareiden valinta sekä visualisointi.
Mittaristosta rakentui opettajien työelämän laadun ja opiskelijoiden opiskeluelämänlaadun seurantaan käytettävä työkalu. Opinnäytetyöstä selvisi, että Power BI -sovellukseen voidaan luoda rakenne, jossa käytetään useita kaavoja ja kaavojen yhdistelmiä Kestin teorian pohjalta ja lopputuloksena saadaan visuaalinen mittaristo. Opinnäytetyö antaa pohjaa muillekin jatkossa luoda Power BI:hin työelämän laadun teorian mukainen mittaristo.
Työn aikana ilmeni jatkokehittämisideoita ja tutkimuskysymyksiä, muun muassa olisiko opiskelijaelämänlaadun mittaamisessa Kestin QWL-indeksin mukaisesti otettava lisäksi huomioon työelämän ja opiskeluelämän eroavaisuudet kuten esimerkiksi toimintaympäristö ja -kulttuuri. Opinnäytetyöstä voitaisiin mennä askel eteenpäin myös siten, että kehitettäisiin Power BI:hin lisäksi interaktiivinen henkilöstövoimavarojen tuotantofunktionäkymä.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli toiminnallinen. Työssä oli produktiivinen ote, mutta siinä käytettiin myös laadullista menetelmää haastattelun muodossa. Työn viitekehyksenä toimi Marko Kestin QWL-indeksin laskentamalliin perustuva teoria.
Työn toteuttamiseen tarvittiin Power BI -sovellus ja ennalta kerätty aineisto sekä teorian ymmärtäminen ja omaksuminen. Mittariston luomisessa käytettiin DAX-kaavakieltä. Opinnäytetyön prosessi sisälsi kolme päävaihetta: QWL:n ja QSL:n laskeminen, kaavioiden ja mittareiden valinta sekä visualisointi.
Mittaristosta rakentui opettajien työelämän laadun ja opiskelijoiden opiskeluelämänlaadun seurantaan käytettävä työkalu. Opinnäytetyöstä selvisi, että Power BI -sovellukseen voidaan luoda rakenne, jossa käytetään useita kaavoja ja kaavojen yhdistelmiä Kestin teorian pohjalta ja lopputuloksena saadaan visuaalinen mittaristo. Opinnäytetyö antaa pohjaa muillekin jatkossa luoda Power BI:hin työelämän laadun teorian mukainen mittaristo.
Työn aikana ilmeni jatkokehittämisideoita ja tutkimuskysymyksiä, muun muassa olisiko opiskelijaelämänlaadun mittaamisessa Kestin QWL-indeksin mukaisesti otettava lisäksi huomioon työelämän ja opiskeluelämän eroavaisuudet kuten esimerkiksi toimintaympäristö ja -kulttuuri. Opinnäytetyöstä voitaisiin mennä askel eteenpäin myös siten, että kehitettäisiin Power BI:hin lisäksi interaktiivinen henkilöstövoimavarojen tuotantofunktionäkymä.