Marttakahvion toiminnan kehittäminen prosessikuvausten avulla
Kokkonen, Kati (2014)
Kokkonen, Kati
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418352
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Joensuun Marttakahvion toimintaa määrittelemällä eniten kehittämistä vaativat toimintaprosessit ja kuvaamalla ne. Työ on tehty toimeksiantona Pohjois-Karjalan Marttapalvelut Oy:lle, jonka alaisuudessa Marttakahvio toimii.
Opinnäytetyössä on käytetty hyödyksi tietoperustaa, joka pohjautuu laatu- ja prosessiajattelun teemoihin. Prosessien toimivuudesta ja ongelmakohdista kerättiin aineistoa kahvion henkilöstöltä teemahaastattelun ja sähköisen kyselyn avulla. Lisäksi prosessien nykytilan hahmottamisessa hyödynnettiin esimiesten kanssa käytyjä keskusteluja ja asiakaspalautteita sekä osallistuvaa havainnointia.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja sen produktina syntyi kirjallisia prosessikuvauksia ja kaavioita. Kuvaamisen avulla pyritään vaikuttamaan kahvion palvelun ja prosessien laatuun sekä tiedonkulun parantamiseen. Kuvausten kautta erityisesti sisäisten prosessien toimivuutta kannattaa tarkkailla, sillä useimmat ongelmakohdat liittyivät vastuunjakoon, perehdytyksen ja työohjeiden puutteellisuuteen. Jokaisen prosessin kohdalla myös sisäisessä viestinnässä oli tehostamista.
Marttakahvion kehittämistyötä ei ole aiemmin tehty prosessiajattelun pohjalta. Nyt kuvatut prosessit liitetään tekeillä olevaan Marttakahvion laatukäsikirjaan ja viedään sitä kautta käytäntöön. Tulevaisuudessa olisi tärkeää mitata nyt kuvattujen prosessien toimivuutta, ja kehittää kahvion toimintaa edelleen.
Opinnäytetyössä on käytetty hyödyksi tietoperustaa, joka pohjautuu laatu- ja prosessiajattelun teemoihin. Prosessien toimivuudesta ja ongelmakohdista kerättiin aineistoa kahvion henkilöstöltä teemahaastattelun ja sähköisen kyselyn avulla. Lisäksi prosessien nykytilan hahmottamisessa hyödynnettiin esimiesten kanssa käytyjä keskusteluja ja asiakaspalautteita sekä osallistuvaa havainnointia.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja sen produktina syntyi kirjallisia prosessikuvauksia ja kaavioita. Kuvaamisen avulla pyritään vaikuttamaan kahvion palvelun ja prosessien laatuun sekä tiedonkulun parantamiseen. Kuvausten kautta erityisesti sisäisten prosessien toimivuutta kannattaa tarkkailla, sillä useimmat ongelmakohdat liittyivät vastuunjakoon, perehdytyksen ja työohjeiden puutteellisuuteen. Jokaisen prosessin kohdalla myös sisäisessä viestinnässä oli tehostamista.
Marttakahvion kehittämistyötä ei ole aiemmin tehty prosessiajattelun pohjalta. Nyt kuvatut prosessit liitetään tekeillä olevaan Marttakahvion laatukäsikirjaan ja viedään sitä kautta käytäntöön. Tulevaisuudessa olisi tärkeää mitata nyt kuvattujen prosessien toimivuutta, ja kehittää kahvion toimintaa edelleen.