Kehitysvammainen lapsi kirurgisena potilaana -kirjallisuuskatsaus
Leiviskä, Elisa; Laitinen, Joanna (2014)
Leiviskä, Elisa
Laitinen, Joanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116239
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe on kehitysvammainen lapsi kirurgisena potilaana. Tarkoituksenamme oli kartoittaa tietoa aiemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta terveydenhuollon ammattilaisille kehitysvammaisuuden tuo-mista haasteista kommunikoinnissa ja kohtaamisessa kehitysvammaisen lapsipotilaan kanssa sekä hänen eri-tyistarpeistaan kirurgisessa hoitotyössä. Tavoitteenamme oli kehittää hoitajien valmiuksia kehitysvammaisen kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä.
Tutkimuskysymyksemme muodostuvat kehitysvammaisen lapsipotilaan erityispiirteistä pre- ja postoperatiivi-sessa hoitotyössä ja millaisiin asioihin tulee kiinnittää huomiota kommunikoinnissa ja kohtaamisessa kehitys-vammaisen lapsipotilaan kanssa. Opinnäytetyössämme etsimme hoitotyönkeinoja kommunikoinnin ja koh-taamisen helpottamiseksi.
Toteutimme opinnäytetyömme narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Narratiivinen kirjallisuuskat-saus on Aineistoa haimme sähköisesti eri tietokannoista sekä manuaalisesti. Toteutimme aineiston keruun käyttämällä tietokantoina Nelli-tiedonhakuportaalia, Google scholaria ja Kajaanin ammattikorkeakoulun kirjas-ton tietokantaa. Alkuperäistutkimuksia kirjallisuuskatsaukseemme valitsimme neljä(4) ja englanninkielisiä artik-keleita valitsimme kaksi(2).
Johtopäätöksissämme ilmeni vuorovaikutusosaamisen tärkeys kehitysvammaisen lapsen hoitotyössä. Vaihto-ehtoisten kommunikointimenetelmien tunteminen ja niiden oikeaoppinen käyttö helpottaa hoitosuhteen muo-dostumista sekä hoidon toteutusta. Eettisyys on kehitysvammaisen lapsen hoitotyössä vahvassa roolissa. Hoi-tajan on hyvä miettiä omia arvojaan ja asenteitaan kehitysvammaisia lapsia kohtaan, jotta voidaan turvata laa-dukas ja tasa-arvoinen hoito.Kirurgisen kehitysvammaisen lapsen hoitotyössä haasteeksi nousivat kivun tun-nistaminen ja sen helpottaminen ja kehitysvammaisen lapsipotilaan aggressiivinen käytös. Lapsuuden aikaiset kokemukset terveydenhuollon asiakkaana voivat vaikuttaa pitkälle aikuisikään saakka.
Jatkokehittämisideana opinnäytetyöprosessimme aikana ilmeni, että osastolle voisi tehdä sosiaalisen tarinan kortit yleisimpiin toimenpiteisiin. Sosiaalista tarinaa voidaan käyttää niin kehitysvammaisilla kuin terveilläkin lapsilla.
Tutkimuskysymyksemme muodostuvat kehitysvammaisen lapsipotilaan erityispiirteistä pre- ja postoperatiivi-sessa hoitotyössä ja millaisiin asioihin tulee kiinnittää huomiota kommunikoinnissa ja kohtaamisessa kehitys-vammaisen lapsipotilaan kanssa. Opinnäytetyössämme etsimme hoitotyönkeinoja kommunikoinnin ja koh-taamisen helpottamiseksi.
Toteutimme opinnäytetyömme narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Narratiivinen kirjallisuuskat-saus on Aineistoa haimme sähköisesti eri tietokannoista sekä manuaalisesti. Toteutimme aineiston keruun käyttämällä tietokantoina Nelli-tiedonhakuportaalia, Google scholaria ja Kajaanin ammattikorkeakoulun kirjas-ton tietokantaa. Alkuperäistutkimuksia kirjallisuuskatsaukseemme valitsimme neljä(4) ja englanninkielisiä artik-keleita valitsimme kaksi(2).
Johtopäätöksissämme ilmeni vuorovaikutusosaamisen tärkeys kehitysvammaisen lapsen hoitotyössä. Vaihto-ehtoisten kommunikointimenetelmien tunteminen ja niiden oikeaoppinen käyttö helpottaa hoitosuhteen muo-dostumista sekä hoidon toteutusta. Eettisyys on kehitysvammaisen lapsen hoitotyössä vahvassa roolissa. Hoi-tajan on hyvä miettiä omia arvojaan ja asenteitaan kehitysvammaisia lapsia kohtaan, jotta voidaan turvata laa-dukas ja tasa-arvoinen hoito.Kirurgisen kehitysvammaisen lapsen hoitotyössä haasteeksi nousivat kivun tun-nistaminen ja sen helpottaminen ja kehitysvammaisen lapsipotilaan aggressiivinen käytös. Lapsuuden aikaiset kokemukset terveydenhuollon asiakkaana voivat vaikuttaa pitkälle aikuisikään saakka.
Jatkokehittämisideana opinnäytetyöprosessimme aikana ilmeni, että osastolle voisi tehdä sosiaalisen tarinan kortit yleisimpiin toimenpiteisiin. Sosiaalista tarinaa voidaan käyttää niin kehitysvammaisilla kuin terveilläkin lapsilla.