The Challenges in Marketing for Clean Tech SMEs in Finland
Smolander, Heidi (2014)
Smolander, Heidi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916022
Tiivistelmä
Ympäristön kestävä kehitys ja “clean tech” eli puhtaat teknologiat ovat tämän päivän kuumimpia puheenaiheita. Edistysaskeleet clean techissä tapahtuvat nyt ja yrityssektori kehittyy nopeasti. Suomessa on alettu ymmärtämään puhtaiden teknologioiden tärkeys. Suomen tavoitteena on olla yksi maailman johtavista maista puhtaissa teknologioissa.
Tämän lopputyön tavoitteena on selvittää pienten ja keskisuurten yritysten clean tech -haasteet yritysten välisessä markkinoinnissa. Puhtaita prosesseja on tutkittu paljon, mutta clean tech -yritysten välistä markkinointia ei ole vielä tutkittu yhtä kattavasti.
Lopputyön teoriaosuus keskittyy clean techin Suomen ja kansainvälisiin markkinoihin. Suomen clean tech -markkinoita verrataan Kiinan ja Yhdysvaltojen markkinoihin. Teoriaviitekehykseen kuuluu myös teoriaa pienten ja keskisuurten yritysten välisestä markkinoinnista.
Lopputyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota tukee aiheesta tehty kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että clean tech -yritysten välisen markkinoinnin suurin haaste on rahoitus ja jo olemassa olevien varojen kohdentaminen. Haasteisiin kuuluu myös samanaikainen laajeneminen useille markkinoille, tutkimuksen ja kehityksen tekninen näkökulma sekä pilottihankkeiden tärkeys.
Tämän lopputyön tavoitteena on selvittää pienten ja keskisuurten yritysten clean tech -haasteet yritysten välisessä markkinoinnissa. Puhtaita prosesseja on tutkittu paljon, mutta clean tech -yritysten välistä markkinointia ei ole vielä tutkittu yhtä kattavasti.
Lopputyön teoriaosuus keskittyy clean techin Suomen ja kansainvälisiin markkinoihin. Suomen clean tech -markkinoita verrataan Kiinan ja Yhdysvaltojen markkinoihin. Teoriaviitekehykseen kuuluu myös teoriaa pienten ja keskisuurten yritysten välisestä markkinoinnista.
Lopputyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota tukee aiheesta tehty kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että clean tech -yritysten välisen markkinoinnin suurin haaste on rahoitus ja jo olemassa olevien varojen kohdentaminen. Haasteisiin kuuluu myös samanaikainen laajeneminen useille markkinoille, tutkimuksen ja kehityksen tekninen näkökulma sekä pilottihankkeiden tärkeys.