Lua-tuen toteuttaminen pelimoottoriin
Marsch, Heidi (2014)
Marsch, Heidi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318078
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli oppia ymmärtämään, miten korkeatasoisen ohjelmointikielen lisäys tapahtuu C++-kielellä kirjoitettuun pelimoottoriin. Aiheeseen valittiin korkeatasoiseksi ohjelmointikieleksi Lua niminen komentosarjakieli. Opinnäytetyön aihe oli kirjoittajan itselleen antama oppimistehtävä.
Opinnäytetyö käy läpi pelinkehityksessä huomattavat komentosarjakielien ja pelimoottorien vahvuudet ja heikkoudet, jotka ilmenevät niiden yhteisestä ja erillisestä käytöstä. Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin testiprojekti, jolla testattiin opittuja menetelmiä. Testiprojektin tavoitteena oli luoda ja hallita pelimoottorin piirtämiä 3D-objekteja Lua-komentosarjoja käyttäen. Erilliset työn vaiheet olivat 3D-objektin luonti, sen sijainnin muokkaus sekä Lua-komentosarjan kautta rakennetun päivitysfunktion asettaminen ja kutsuminen. Työn toteutuksessa käytettiin Visual C++ Express 2010- ja Visual Studio 2010 -ohjelmia sekä Lua-kielen kehittäjien sivuilta saatavaa Luan omaa virtuaalikonetta. Pelimoottoriksi valittiin Kajaanin ammattikorkeakoulun Pelimoottori II-kurssilla ohjatusti kirjoitettu moottori. Testiprojekti toteutettiin Windows 7 -ympäristössä.
Tuloksena huomattiin, että kirjallisen teorian oppiminen on edelleen suurin ajan viejä uuden asian oppimisessa. Testiprojektissa toteutettiin onnistuneesti sille listatut tavoitteet yhdelle objektille. Tulevaisuuden hyödyn kannalta testiprojektin tekeminen ja sen lopputulos antoivat tarpeellisen perusosaamisen komentosarjakielten ja pelimoottoreiden välisestä kommunikoinnista. Se tarjosi myös tarpeellista tietoa Lua-komentosarjakielen kirjoittamisesta ja hallitsemisesta C++-ympäristössä.
Opinnäytetyö käy läpi pelinkehityksessä huomattavat komentosarjakielien ja pelimoottorien vahvuudet ja heikkoudet, jotka ilmenevät niiden yhteisestä ja erillisestä käytöstä. Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin testiprojekti, jolla testattiin opittuja menetelmiä. Testiprojektin tavoitteena oli luoda ja hallita pelimoottorin piirtämiä 3D-objekteja Lua-komentosarjoja käyttäen. Erilliset työn vaiheet olivat 3D-objektin luonti, sen sijainnin muokkaus sekä Lua-komentosarjan kautta rakennetun päivitysfunktion asettaminen ja kutsuminen. Työn toteutuksessa käytettiin Visual C++ Express 2010- ja Visual Studio 2010 -ohjelmia sekä Lua-kielen kehittäjien sivuilta saatavaa Luan omaa virtuaalikonetta. Pelimoottoriksi valittiin Kajaanin ammattikorkeakoulun Pelimoottori II-kurssilla ohjatusti kirjoitettu moottori. Testiprojekti toteutettiin Windows 7 -ympäristössä.
Tuloksena huomattiin, että kirjallisen teorian oppiminen on edelleen suurin ajan viejä uuden asian oppimisessa. Testiprojektissa toteutettiin onnistuneesti sille listatut tavoitteet yhdelle objektille. Tulevaisuuden hyödyn kannalta testiprojektin tekeminen ja sen lopputulos antoivat tarpeellisen perusosaamisen komentosarjakielten ja pelimoottoreiden välisestä kommunikoinnista. Se tarjosi myös tarpeellista tietoa Lua-komentosarjakielen kirjoittamisesta ja hallitsemisesta C++-ympäristössä.