Tietohallinto organisaation strategian toteuttamisen välineenä : Teemmekö oikeita asioita? Teemmekö asiat oikein?
Ryhänen, Joni; Laaksonen, Sari (2014)
Ryhänen, Joni
Laaksonen, Sari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318280
Tiivistelmä
Konstruktiivisena tutkimuksena tehty kehittämistehtävä käsittelee strategian kokonaisuutta, organisaation toiminnan ja IT:n yhteensovittamista ja IT:n roolia.
Kokonaisarkkitehtuuri on organisaation kokonaiskuvauksen menetelmä jolla organisaatio ja tietohallinto voivat kuvata yhtenäisellä tavalla, kuinka organisaation toimintaprosessit, tiedot sekä järjestelmät toimivat kokonaisuutena. Tietohallintomalli kuvaa IT:n toiminnan johtamisen. Kun organisaation strategia tunnistetaan ja huomioidaan suhteessa tietohallinnon kokonaisuuteen, organisaation on mahdollista toimia laadukkaammin ja varautua paremmin muutostilanteisiin.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää miksi ja miten liiketoiminnan tulisi hyödyntää tietohallintoa tavoitteidensa saavuttamiseksi. Kehittämistehtävä toteutettiin noin puolentoista vuoden aikana vuosina 2013-2014.
Kehittämistehtävän tuloksista voidaan todeta, että ottamalla tietohallinto mukaan strategian kehittämiseen, mahdollistetaan hyödyn maksimointi tavoitteita vastaaviksi. Kehittämistehtävässä luonnosteltiin organisaation ja tietohallinnon yhteensovittamista kuvaava puumalli, joka voi johtaa jatkossa tietohallinnon nykyistä parempaan hyödyntämiseen.
Kokonaisarkkitehtuuri on organisaation kokonaiskuvauksen menetelmä jolla organisaatio ja tietohallinto voivat kuvata yhtenäisellä tavalla, kuinka organisaation toimintaprosessit, tiedot sekä järjestelmät toimivat kokonaisuutena. Tietohallintomalli kuvaa IT:n toiminnan johtamisen. Kun organisaation strategia tunnistetaan ja huomioidaan suhteessa tietohallinnon kokonaisuuteen, organisaation on mahdollista toimia laadukkaammin ja varautua paremmin muutostilanteisiin.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää miksi ja miten liiketoiminnan tulisi hyödyntää tietohallintoa tavoitteidensa saavuttamiseksi. Kehittämistehtävä toteutettiin noin puolentoista vuoden aikana vuosina 2013-2014.
Kehittämistehtävän tuloksista voidaan todeta, että ottamalla tietohallinto mukaan strategian kehittämiseen, mahdollistetaan hyödyn maksimointi tavoitteita vastaaviksi. Kehittämistehtävässä luonnosteltiin organisaation ja tietohallinnon yhteensovittamista kuvaava puumalli, joka voi johtaa jatkossa tietohallinnon nykyistä parempaan hyödyntämiseen.