Uuden tuotteen lanseerausopas
Salomäki, Janne (2014)
Salomäki, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen maanrakennuskoneiden maahantuontiin, myyntiin ja jälkipalveluihin erikoistunut Rotator Oy. Opinnäytetyössä tutkittiin tuotelanseerausprosessia ja siihen liittyviä toimenpiteitä. Työn keskeinen tehtävä oli miettiä erilaisia näkemyksiä tuotelanseeraukseen teoreettista viitekehystä silmälläpitäen ja tehdä ohjeistus tuotelanseerauksen eri työvaiheista sekä prosesseista oppaan muodossa.
Opinnäytetyö tulee toimimaan tuotelanseerauksen oppaana Rotator Oy:ssä. Opinnäytetyö keskittyi lanseerausprosessin läpivientiin projektinhallinnan näkökulmasta. Sen teoreettinen viitekehys käsittelee tuotemarkkinointia, lanseerausprosesseja, markkinointikanavia ja jakelukanavia. Työn eräs tehtävä oli esitellä, arvioida ja analysoida tuotelanseerausta, sekä neuvoa oppaan muodossa tuotelanseerauksen tavoitteenmukaiseen etenemiseen.
Opinnäytetyön rinnalla Rotator Oy:ssä toteutettiin Hitachi-pyöräkuormaajien lanseerausprosessi, jonka tehtävät kirjattiin lanseerauksen prosessipäiväkirjaan. Toimeksiantajan pyynnöstä prosessipäiväkirja (liite 1) on julistettu erillisellä salassapitosopimuksella viiden vuoden määräajaksi salaiseksi. Prosessipäiväkirja sisältää myös Rotator Oy:n pyöräkuormaajakiertueelle osallistuneelle henkilökunnalle suoritetun kyselyn tulokset ja analysoinnin. Kyselyn tulokset ovat toimeksiantajan pyynnöstä pidettävä salassa viiden vuoden määräajan.
Opas antoi uusia ajattelutapoja ja toimintaneuvoja opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen lanseerausprosessien läpivientiin. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä käytännöllisiä työkaluja tulevien lanseerausprosessien läpivientiin ja analysointiin. Rotatorin henkilökunnalle suunnatun, lanseerauksen jälkeen toteutetun kyselyn avulla toimeksiantajan on mahdollista myös miettiä tulevaisuudessa toteutettavien lanseerausprosessien kehityskohteita. Etenkin Rotator Oy:n sisäisen viestinnän ja tuotekoulutuksen kehittäminen tulevaisuuden lanseerausprosesseissa korostui kyselyn vastausten perusteella.
Opinnäytetyö tulee toimimaan tuotelanseerauksen oppaana Rotator Oy:ssä. Opinnäytetyö keskittyi lanseerausprosessin läpivientiin projektinhallinnan näkökulmasta. Sen teoreettinen viitekehys käsittelee tuotemarkkinointia, lanseerausprosesseja, markkinointikanavia ja jakelukanavia. Työn eräs tehtävä oli esitellä, arvioida ja analysoida tuotelanseerausta, sekä neuvoa oppaan muodossa tuotelanseerauksen tavoitteenmukaiseen etenemiseen.
Opinnäytetyön rinnalla Rotator Oy:ssä toteutettiin Hitachi-pyöräkuormaajien lanseerausprosessi, jonka tehtävät kirjattiin lanseerauksen prosessipäiväkirjaan. Toimeksiantajan pyynnöstä prosessipäiväkirja (liite 1) on julistettu erillisellä salassapitosopimuksella viiden vuoden määräajaksi salaiseksi. Prosessipäiväkirja sisältää myös Rotator Oy:n pyöräkuormaajakiertueelle osallistuneelle henkilökunnalle suoritetun kyselyn tulokset ja analysoinnin. Kyselyn tulokset ovat toimeksiantajan pyynnöstä pidettävä salassa viiden vuoden määräajan.
Opas antoi uusia ajattelutapoja ja toimintaneuvoja opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen lanseerausprosessien läpivientiin. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä käytännöllisiä työkaluja tulevien lanseerausprosessien läpivientiin ja analysointiin. Rotatorin henkilökunnalle suunnatun, lanseerauksen jälkeen toteutetun kyselyn avulla toimeksiantajan on mahdollista myös miettiä tulevaisuudessa toteutettavien lanseerausprosessien kehityskohteita. Etenkin Rotator Oy:n sisäisen viestinnän ja tuotekoulutuksen kehittäminen tulevaisuuden lanseerausprosesseissa korostui kyselyn vastausten perusteella.