Käyttäjätutkimus Pienten kielirepusta varhaiskasvatuksen työvälineenä
Laine, Hannakaisa; Juutilainen, Laura (2014)
Laine, Hannakaisa
Juutilainen, Laura
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318256
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Kouvolan varhaiskasvatuksessa käytettävä Pienten kielireppu toimii käytännön työvälineenä. Pienten kielirepun avulla arvioidaan maahanmuuttajalasten suomen kielen taitoa ja sen tasoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka aktiivisessa käytössä Pienten kielireppu on viidessä tutkimukseen valitussa päiväkodissa, miten hyödylliseksi kielireppu koetaan ja mitä siinä vielä mahdollisesti voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa, iänmukaista lapsen kielen kehitystä sekä kielikasvatusta ja identiteettiä. Tutkimuksen kohteena on Kouvolan varhaiskasvatuksessa käytettävä työväline, joten
teoriaosuudessa käydään läpi Kouvolan kaupungin Suomi toisena kielenä - opetussuunnitelmaa. Teoriaosuuteen on myös kirjattu Pienten kielirepun sisältö. Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa kvalitatiivisena tutkimuksena. Osassa vastauksia on käytetty myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomaketta käyttäen, jossa oli strukturoituja ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Vastaukset käytiin läpi sisällönanalyysia käyttäen.
Kyselyyn vastasi 23 päiväkodin työntekijää viidestä eri päiväkodista. Vastaajista vain alle puolet oli käyttänyt Pienten kielireppua ja kokonaisarvosanan perusteella se
arvioitiin hieman keskivertoa paremmaksi. Kuitenkin vain 25% vastaajista oli sitä mieltä että kielireppu on riittävä työväline kielitaidon arviointiin. Kyselyyn vastanneet antoivat runsaasti ideoita kielirepun kehittämiseksi. Opinnäytetyössä esitetään saatujen vastauksien lisäksi myös joitain teoriaan perustuvia kehitysideoita, kuten esimerkiksi Pienten kielirepun käyttämistä lapsen oman äidinkielen tason arvioinnissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa, iänmukaista lapsen kielen kehitystä sekä kielikasvatusta ja identiteettiä. Tutkimuksen kohteena on Kouvolan varhaiskasvatuksessa käytettävä työväline, joten
teoriaosuudessa käydään läpi Kouvolan kaupungin Suomi toisena kielenä - opetussuunnitelmaa. Teoriaosuuteen on myös kirjattu Pienten kielirepun sisältö. Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa kvalitatiivisena tutkimuksena. Osassa vastauksia on käytetty myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomaketta käyttäen, jossa oli strukturoituja ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Vastaukset käytiin läpi sisällönanalyysia käyttäen.
Kyselyyn vastasi 23 päiväkodin työntekijää viidestä eri päiväkodista. Vastaajista vain alle puolet oli käyttänyt Pienten kielireppua ja kokonaisarvosanan perusteella se
arvioitiin hieman keskivertoa paremmaksi. Kuitenkin vain 25% vastaajista oli sitä mieltä että kielireppu on riittävä työväline kielitaidon arviointiin. Kyselyyn vastanneet antoivat runsaasti ideoita kielirepun kehittämiseksi. Opinnäytetyössä esitetään saatujen vastauksien lisäksi myös joitain teoriaan perustuvia kehitysideoita, kuten esimerkiksi Pienten kielirepun käyttämistä lapsen oman äidinkielen tason arvioinnissa.