Asiakkaiden odotukset ja kokemukset aktiviteettipuiston palveluista : Case SuperPark Oulu
Väyrynen, Noora (2014)
Väyrynen, Noora
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117743
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkimus SuperPark Oulun asiakkaiden odotuksista ja kokemuksista yrityksen tarjoamista palveluista. SuperPark on toukokuussa 2014 Ouluun avattu koko perheelle suunnattu sisäaktiviteettipuisto. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä ovat asiakkaiden odotukset ja kokemukset SuperParkista, mitkä mediakanavat ovat tavoittaneet asiakkaat ja millainen on asiakkaiden tyytyväisyys SuperParkin palveluihin. Lisäksi tutkitaan muuttuuko asiakkaiden suhde hintaan palvelun käyttämisen jälkeen ja mitä aktiviteettipuiston palveluita voidaan kehittää toiminnan parantamiseksi.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu palvelun ja asiakastyytyväisyyden kirjallisuudesta. Työn tutkimusmenetelmänä on määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sekoitus, joka toteutettiin käytännössä asiakashaastatteluina. Tutkimusaineisto kerättiin SuperParkissa toteutetuissa ryhmähaastatteluissa, jotka tallennettiin Webropol-kyselytutkimusohjelmaan tablet-tietokonetta käyttäen. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin kesä-heinäkuussa 2014 ja aineiston keräämiseen käytettiin noin 40 tuntia. Haastatteluja saatiin yhteensä 65 kappaletta ja haastatteluihin osallistui yhteensä 239 asiakasta.
Tutkimuksessa selvisi, että SuperParkin asiakkaat haluavat pitää aktiviteettipuistossa hauskaa, liikkua, kokeilla uusia lajeja ja viettää aikaa perheen ja kavereiden kanssa. Word of mouth, eli niin sanottu puskaradio on merkittävin kanava, jonka kautta asiakas päätyy ensin SuperParkin nettisivuille ja sen jälkeen vasta itse aktiviteettipuistoon. Yrityksestä kirjoitetut lehtijutut saivat aikuiset asiakkaat tuomaan lapsensa puistoon, kun taas lapset löysivät SuperParkin palvelut Youtube-videopalvelusta. Ennen SuperParkin palveluiden käyttöä 65 prosenttia asiakkaista koki palvelun hinnan kalliina, ja puistossa vietetyn päivän jälkeen vielä 53 prosenttia piti palvelua kalliina. Kalliina pidetty hinta johtuu aikuisten hinnoittelun kalleudesta, mikä nostaa koko perheen päivälippujen hintaa merkittävästi. Lisäksi aikuisten hinta ei vastaa heille suunnattuja palveluja.
SuperParkin hinnoittelun muokkaamisella perheitä suosivampaa suuntaan saisivat he enemmän asiakaskäyntejä sellaisilta tyytyväisiltä asiakkailta, jotka tuntevat jo palvelukonseptin, mutta jotka eivät vieraile aktiviteettipuistossa useammin juuri hinnoittelun takia. Myös aktiviteettien kehittäminen koko perheelle saisi perheen viettämään puistossa enemmän aikaa, ja myös siten käyttämään rahaa myös muihin SuperParkin palveluihin, kuten Ravintola Robson’siin.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu palvelun ja asiakastyytyväisyyden kirjallisuudesta. Työn tutkimusmenetelmänä on määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sekoitus, joka toteutettiin käytännössä asiakashaastatteluina. Tutkimusaineisto kerättiin SuperParkissa toteutetuissa ryhmähaastatteluissa, jotka tallennettiin Webropol-kyselytutkimusohjelmaan tablet-tietokonetta käyttäen. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin kesä-heinäkuussa 2014 ja aineiston keräämiseen käytettiin noin 40 tuntia. Haastatteluja saatiin yhteensä 65 kappaletta ja haastatteluihin osallistui yhteensä 239 asiakasta.
Tutkimuksessa selvisi, että SuperParkin asiakkaat haluavat pitää aktiviteettipuistossa hauskaa, liikkua, kokeilla uusia lajeja ja viettää aikaa perheen ja kavereiden kanssa. Word of mouth, eli niin sanottu puskaradio on merkittävin kanava, jonka kautta asiakas päätyy ensin SuperParkin nettisivuille ja sen jälkeen vasta itse aktiviteettipuistoon. Yrityksestä kirjoitetut lehtijutut saivat aikuiset asiakkaat tuomaan lapsensa puistoon, kun taas lapset löysivät SuperParkin palvelut Youtube-videopalvelusta. Ennen SuperParkin palveluiden käyttöä 65 prosenttia asiakkaista koki palvelun hinnan kalliina, ja puistossa vietetyn päivän jälkeen vielä 53 prosenttia piti palvelua kalliina. Kalliina pidetty hinta johtuu aikuisten hinnoittelun kalleudesta, mikä nostaa koko perheen päivälippujen hintaa merkittävästi. Lisäksi aikuisten hinta ei vastaa heille suunnattuja palveluja.
SuperParkin hinnoittelun muokkaamisella perheitä suosivampaa suuntaan saisivat he enemmän asiakaskäyntejä sellaisilta tyytyväisiltä asiakkailta, jotka tuntevat jo palvelukonseptin, mutta jotka eivät vieraile aktiviteettipuistossa useammin juuri hinnoittelun takia. Myös aktiviteettien kehittäminen koko perheelle saisi perheen viettämään puistossa enemmän aikaa, ja myös siten käyttämään rahaa myös muihin SuperParkin palveluihin, kuten Ravintola Robson’siin.