Varhaiskasvatussuunnitelmat päiväkotien arjessa
Mäkihannu, Piia (2014)
Mäkihannu, Piia
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817426
Tiivistelmä
Päivähoidossa jokaiselle lapselle laaditaan yksilöllinen varhaiskasvatussuunnitelma yhdessä lapsen vanhempien kanssa. Jokaisella päiväkodilla on oma varhaiskasvatussuunnitelma, jonka pohjalta laaditaan lasten varhaiskasvatussuunnitelmat. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata lasten yksilöllisten varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöä päiväkotien arjessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena työnä. Aineisto on kerätty lastentarhanopettajilta ja lastenhoitajilta kyselymenetelmän avulla. Työtä ei ole kohdennettu koskemaan vain yhtä päiväkotia, vaan kysely on toteutettu kahdessa päiväkodissa. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien suhtautumista varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöön ja lapsen yksilölliseen huomiointiin. Kyselyn avulla selvitettiin myös vastaajien näkemyksiä varhaiskasvatussuunnitelmien kehittämistarpeista. Analyysimenetelmänä on käytetty ryhmittelyä.
Varhaiskasvatussuunnitelmat vakiinnuttavat paikkaansa päiväkotien arjessa. Työn tulosten perusteella varhaiskasvatussuunnitelmat tehdään kyllä jokaiselle lapselle, mutta suunnitelma ei ole aina ajan tasalla. Suunnitelman päivittä-miseen kaivattaisiin lisää aikaa. Varhaiskasvatussuunnitelmaa pidetään yleisesti ottaen hyödyllisenä asiakirjana, sillä se sisältää tietoa lapsesta ja suunnitelman avulla on helppo seurata lapsen yksilöllistä kasvua ja kehitystä.
Työn tuloksista voidaan päätellä myös, että varhaiskasvatussuunnitelmien konkreettinen hyödyntäminen vaatisi vielä opastusta. Varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöä tulisi viedä lähemmäs perheiden arkea. Yhteisen näkemyksen avulla lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden saavuttaminen on helpompaa.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena työnä. Aineisto on kerätty lastentarhanopettajilta ja lastenhoitajilta kyselymenetelmän avulla. Työtä ei ole kohdennettu koskemaan vain yhtä päiväkotia, vaan kysely on toteutettu kahdessa päiväkodissa. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien suhtautumista varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöön ja lapsen yksilölliseen huomiointiin. Kyselyn avulla selvitettiin myös vastaajien näkemyksiä varhaiskasvatussuunnitelmien kehittämistarpeista. Analyysimenetelmänä on käytetty ryhmittelyä.
Varhaiskasvatussuunnitelmat vakiinnuttavat paikkaansa päiväkotien arjessa. Työn tulosten perusteella varhaiskasvatussuunnitelmat tehdään kyllä jokaiselle lapselle, mutta suunnitelma ei ole aina ajan tasalla. Suunnitelman päivittä-miseen kaivattaisiin lisää aikaa. Varhaiskasvatussuunnitelmaa pidetään yleisesti ottaen hyödyllisenä asiakirjana, sillä se sisältää tietoa lapsesta ja suunnitelman avulla on helppo seurata lapsen yksilöllistä kasvua ja kehitystä.
Työn tuloksista voidaan päätellä myös, että varhaiskasvatussuunnitelmien konkreettinen hyödyntäminen vaatisi vielä opastusta. Varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöä tulisi viedä lähemmäs perheiden arkea. Yhteisen näkemyksen avulla lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden saavuttaminen on helpompaa.