Työyhteisön viestintä ja tiedonkulku esimies-alaisviestinnässä
Tikkanen, Tea; Valtanen, Susanna; Väätäinen, Teppo (2014)
Tikkanen, Tea
Valtanen, Susanna
Väätäinen, Teppo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117613
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitotyöyhteisön esimies-alaisviestintää, siihen liittyviä käytänteitä sekä käytössä olevia viestintäkanavia ja niiden toimivuutta työntekijän näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa niistä keskeisistä tekijöistä, jotka vaikuttavat työntekijän kokemukseen esimies-alaisviestinnästä.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui yhdeksän työntekijää kolmesta eri hoivapalveluyksiköstä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että onnistunut esimies-alaisviestintä muodostuu monesta eri tekijästä ja osa-alueesta. Viestinnän onnistumiseen vaikuttavat työyhteisön viestintäkäytänteet ja -kulttuuri, käytössä olevat viestintäkanavat sekä työntekijöiden ja esimiehen yksilölliset ominaisuudet. Tulosten mukaan avoin, luottamuksellinen ja kannustava viestintäilmapiiri edistävät esimies-alaisviestinnän onnistumista. Työntekijät kokivat suoran kasvokkaisviestinnän rikkaimmaksi viestintäkanavaksi erityisesti arkipäiväisten ja kiireellisten asioiden hoidossa. Muut käytössä olevat viestintäkanavat koettiin suullista viestintää tukevaksi ja ne mahdollistavat vaihtoehtoisten viestintäkanavien hyödyntämisen tilannekohtaisesti. Tulosten mukaan onnistunut esimies-alaisviestintä edellyttää vuorovaikutteisuutta sekä molempien osapuolten aktiivisuutta ja osallistumista. Työntekijän kokemus omasta vaikutusmahdollisuudestaan vahvistaa tunnetta onnistuneesta esimies-alaisviestinnästä.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää työyhteisön esimies-alaisviestinnän kehittämisessä. Koulutuksella sekä viestinnällisen vuorovaikutuksen ja tietoisuuden lisäämisellä työyhteisössä voidaan esimies-alaisviestintää kehittää entistä toimivammaksi. Kiinnittämällä riittävästi huomiota esimies-alaisviestinnän vuorovaikutuksen laatuun ja määrään, sopivan viestintäkanavan valintaan sekä työyhteisön yleiseen viestintäkulttuuriin voidaan esimies-alaisviestintää parantaa entisestään.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui yhdeksän työntekijää kolmesta eri hoivapalveluyksiköstä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että onnistunut esimies-alaisviestintä muodostuu monesta eri tekijästä ja osa-alueesta. Viestinnän onnistumiseen vaikuttavat työyhteisön viestintäkäytänteet ja -kulttuuri, käytössä olevat viestintäkanavat sekä työntekijöiden ja esimiehen yksilölliset ominaisuudet. Tulosten mukaan avoin, luottamuksellinen ja kannustava viestintäilmapiiri edistävät esimies-alaisviestinnän onnistumista. Työntekijät kokivat suoran kasvokkaisviestinnän rikkaimmaksi viestintäkanavaksi erityisesti arkipäiväisten ja kiireellisten asioiden hoidossa. Muut käytössä olevat viestintäkanavat koettiin suullista viestintää tukevaksi ja ne mahdollistavat vaihtoehtoisten viestintäkanavien hyödyntämisen tilannekohtaisesti. Tulosten mukaan onnistunut esimies-alaisviestintä edellyttää vuorovaikutteisuutta sekä molempien osapuolten aktiivisuutta ja osallistumista. Työntekijän kokemus omasta vaikutusmahdollisuudestaan vahvistaa tunnetta onnistuneesta esimies-alaisviestinnästä.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää työyhteisön esimies-alaisviestinnän kehittämisessä. Koulutuksella sekä viestinnällisen vuorovaikutuksen ja tietoisuuden lisäämisellä työyhteisössä voidaan esimies-alaisviestintää kehittää entistä toimivammaksi. Kiinnittämällä riittävästi huomiota esimies-alaisviestinnän vuorovaikutuksen laatuun ja määrään, sopivan viestintäkanavan valintaan sekä työyhteisön yleiseen viestintäkulttuuriin voidaan esimies-alaisviestintää parantaa entisestään.