Tukihenkilökoulutuksen käyneiden kokemuksia koulutuksesta ja tukihenkilötoiminnasta
Piiroinen, Mira (2014)
Piiroinen, Mira
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117585
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Kotikartanoyhdistys ry:n toimeksiantona. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla Kotikartanoyhdistys ry: n tukihenkilökoulutukseen osallistuneita henkilöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miksi tukihenkilökoulutuksen käyneet henkilöt ovat hakeutuneet koulukseen, miten he ovat voineet hyödyntää koulutuksesta saatua tietoa ja miten he ovat sijoittuneet vapaaehtoistoimintaan. Toimeksiantaja halusi selvittää kyseisiä asioita pystyäkseen kehittämään tukihenkilökoulutusta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tukihenkilökoulutukseen hakeutui tukihenkilöksi haluavia ja tukihenkilöinä jo toimivia henkilöitä. Koulutuksessa merkityksellisiksi asioiksi koettiin koulutettavien välinen vuorovaikutus, hyvä ohjaus, tiedon lisääntyminen sekä toisilta koulutettavilta saatu vertaistuki. Tukihenkilöinä jo toimiville koulutuksen tärkeimmät asiat olivat koulutuksen vertaistuellinen merkitys sekä omaan toimintaan saatu ohjauksellinen tuki. Tukihenkilöiksi haluavat kokivat saaneensa perustietoa tukihenkilötoiminnasta ja tietoa mistä tuettavia henkilöitä löytyy.
Opinnäytetyössä tuli ilmi, että monet tukihenkilöt toimivat ilman taustaorganisaation tukea. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla kuinka ilman taustaorganisaation tukea tukihenkilönä toimiville voitaisiin järjestää vertaisryhmä- ja työnohjaustoimintaa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Kotikartanoyhdistys ry:n toimeksiantona. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla Kotikartanoyhdistys ry: n tukihenkilökoulutukseen osallistuneita henkilöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miksi tukihenkilökoulutuksen käyneet henkilöt ovat hakeutuneet koulukseen, miten he ovat voineet hyödyntää koulutuksesta saatua tietoa ja miten he ovat sijoittuneet vapaaehtoistoimintaan. Toimeksiantaja halusi selvittää kyseisiä asioita pystyäkseen kehittämään tukihenkilökoulutusta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tukihenkilökoulutukseen hakeutui tukihenkilöksi haluavia ja tukihenkilöinä jo toimivia henkilöitä. Koulutuksessa merkityksellisiksi asioiksi koettiin koulutettavien välinen vuorovaikutus, hyvä ohjaus, tiedon lisääntyminen sekä toisilta koulutettavilta saatu vertaistuki. Tukihenkilöinä jo toimiville koulutuksen tärkeimmät asiat olivat koulutuksen vertaistuellinen merkitys sekä omaan toimintaan saatu ohjauksellinen tuki. Tukihenkilöiksi haluavat kokivat saaneensa perustietoa tukihenkilötoiminnasta ja tietoa mistä tuettavia henkilöitä löytyy.
Opinnäytetyössä tuli ilmi, että monet tukihenkilöt toimivat ilman taustaorganisaation tukea. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla kuinka ilman taustaorganisaation tukea tukihenkilönä toimiville voitaisiin järjestää vertaisryhmä- ja työnohjaustoimintaa.