Nuoret ja pankki : Miten nuorten asiakkaiden ja pankin välinen suhde saadaan kestämään?
Kasurinen, Jenni (2014)
Kasurinen, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017529
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tarkoituksena on perehtyä nuorten asiakkaiden ja heidän pankkiensa välisiin suhteisiin. Tarkoituksena on tutkia tämän hetkistä tyytyväisyyttä sekä tulevaisuuden odotuksia pankkeihin liittyen osana opinnäytetyötä julkaistun kyselyn vastausten perusteella.
Opinnäytetyö koostuu siis teoriaosuudesta, kyselystä ja siitä saaduista tuloksista. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu markkinointiin. Avainkäsitteitä ovat asiakkuus, ostopäätöksen tekeminen sekä asiakkuudenhallinta ja – kehittäminen. Perimmäisenä tutkimuskysymyksenä on tutkia pankkien kykyä säilyttää lapsuuden aikainen asiakkuus myös nuoruuden jälkeen.
Tutkimuksessa käytettiin Webropol-tutkimustyökalua, jonne laadittiin kysely aiheesta. Vastaajajoukoksi profiloituivat 18- 30- vuotiaat Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijat, joilla oli kaksi viikkoa aikaa vastata kyselyyn. Vastaajia oli yhteensä 210 kappaletta. Saadut tulokset analysoitiin ja muodostettiin yllä mainittujen markkinoinnin oppien perusteella tuloksia, joilla selvitettiin muun muassa pankin tuotteiden sekä palvelun merkitystä syinä pankin vaihdolle. Tuloksista ilmenee muun muassa asiakaspalvelun merkitys osana onnistunutta pankkisuhdetta.
Opinnäytetyö koostuu siis teoriaosuudesta, kyselystä ja siitä saaduista tuloksista. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu markkinointiin. Avainkäsitteitä ovat asiakkuus, ostopäätöksen tekeminen sekä asiakkuudenhallinta ja – kehittäminen. Perimmäisenä tutkimuskysymyksenä on tutkia pankkien kykyä säilyttää lapsuuden aikainen asiakkuus myös nuoruuden jälkeen.
Tutkimuksessa käytettiin Webropol-tutkimustyökalua, jonne laadittiin kysely aiheesta. Vastaajajoukoksi profiloituivat 18- 30- vuotiaat Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijat, joilla oli kaksi viikkoa aikaa vastata kyselyyn. Vastaajia oli yhteensä 210 kappaletta. Saadut tulokset analysoitiin ja muodostettiin yllä mainittujen markkinoinnin oppien perusteella tuloksia, joilla selvitettiin muun muassa pankin tuotteiden sekä palvelun merkitystä syinä pankin vaihdolle. Tuloksista ilmenee muun muassa asiakaspalvelun merkitys osana onnistunutta pankkisuhdetta.