Sosiaalinen media rekrytointikanavana
Kallström, Roosa (2014)
Kallström, Roosa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717179
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Valio Oy voi tulevaisuudessa hyödyntää sosiaalista mediaa rekrytointikanavana. Työn tavoitteena oli tehdä Valio Oy:lle mahdollisimman kattava katsaus sosiaaliseen mediaan, hyödyllisiin kanaviin ja siihen, mikä on tehokkain tapa käyttää sosiaalista mediaa rekrytointikanavana. Lisäksi tavoitteena oli selvittää mitä kanavissa kannattaa julkaista.
Työn teoriaosuudessa tehtiin kirjallisuuskatsaus, jossa avattiin rekrytoinnin, rekrytointikanavan ja sosiaalisen median käsitteitä. Tutkimuksen haastattelut tehtiin teemahaastatteluna. Haastatteluosiossa haastateltiin neljää eri Valio Oy:n työntekijää, joiden tehtävät ja toimenkuvat liittyvät osittain tai jollakin tavalla rekrytointiin, viestintään tai sosiaaliseen mediaan. Henkilöt olivat olleet yrityksen palveluksessa eripituiset ajanjaksot. Haastattelut tehtiin kasvotusten yrityksen edustajien kanssa. Tutkimuksen lisäksi tehtiin myös osallistuvaa tutkimusta eli oltiin aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa ja seurattiin, miten yritykset siellä toimivat ja mitä julkaisevat.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että sosiaalinen media on erittäin hyödyllinen rekrytointikanava, mutta se tulee nähdä yhtenä kanavana muiden joukossa. Tulevaisuudessa monikanavaisuus tulee olemaan avaintekijä oikeiden henkilöiden tavoittamisessa. Rekrytointiin parhaiten soveltuvat kanavat ovat Linkedin ja Twitter, mutta myös Facebook ja Instagram toimivat työnantajamielikuvan kehittämisen tukena. Johtopäätöksissä annettiin Valio Oy:lle kehittämisideoita ja vinkkejä siitä, mitä sosiaalisen median kanavissa kannattaa julkaista.
Työn teoriaosuudessa tehtiin kirjallisuuskatsaus, jossa avattiin rekrytoinnin, rekrytointikanavan ja sosiaalisen median käsitteitä. Tutkimuksen haastattelut tehtiin teemahaastatteluna. Haastatteluosiossa haastateltiin neljää eri Valio Oy:n työntekijää, joiden tehtävät ja toimenkuvat liittyvät osittain tai jollakin tavalla rekrytointiin, viestintään tai sosiaaliseen mediaan. Henkilöt olivat olleet yrityksen palveluksessa eripituiset ajanjaksot. Haastattelut tehtiin kasvotusten yrityksen edustajien kanssa. Tutkimuksen lisäksi tehtiin myös osallistuvaa tutkimusta eli oltiin aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa ja seurattiin, miten yritykset siellä toimivat ja mitä julkaisevat.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että sosiaalinen media on erittäin hyödyllinen rekrytointikanava, mutta se tulee nähdä yhtenä kanavana muiden joukossa. Tulevaisuudessa monikanavaisuus tulee olemaan avaintekijä oikeiden henkilöiden tavoittamisessa. Rekrytointiin parhaiten soveltuvat kanavat ovat Linkedin ja Twitter, mutta myös Facebook ja Instagram toimivat työnantajamielikuvan kehittämisen tukena. Johtopäätöksissä annettiin Valio Oy:lle kehittämisideoita ja vinkkejä siitä, mitä sosiaalisen median kanavissa kannattaa julkaista.