Modifying a Service Supplier Measurement System to Enable Positive Recognition
Koivisto, Sini (2014)
Koivisto, Sini
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817364
Tiivistelmä
Perinteisesti yritykset ovat mitanneet vain toimittajien huonoa suoriutumista. Nykyaikainen hankinta on kuitenkin muuttamassa toimittajien suorituskyvyn mittausta tunnistamaan positiivisen suoriutumisen. Hankinnat ymmärretään ulkoisten resurssien johtamiseksi. Yhteistyön sekä kannustamisen tärkeys on huomattu yhä useammassa yrityksessä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin toimittajien palkitsemista sopimusvaatimukset ylittävästä suoriutumisesta teorian ja kuljetusliikkeiden näkemysten pohjalta.
Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle perusteltuja ehdotuksia toimittajasuhteiden hallinnan kehittämiseksi. Käytössä oleva järjestelmä huomioi ainoastaan negatiivisen
suoriutumisen. Teoreettinen osio perustuu alan kirjallisuuteen, tutkimusjulkaisuihin sekä olemassa oleviin käytäntöihin. Yrityksen tarpeet selvitettiin haastatteluilla
ja dokumenttien tutkimisella. Tärkein empiirinen aineisto saatiin kuljetusliikkeille suoritetulla kyselyllä, joka tehtiin teoriaosuuden sekä yrityksen nykytilan selvityksen
pohjalta.
Tehtyjen havaintojen perusteella positiivisen suoriutumisen mittaaminen ja kannustinjärjestelmät parantavat toimittajien motivaatiota ja suorituskykyä erityisesti silloin, kun tavoitteet ja kannustimet sovitaan yhdessä toimittajien kanssa. Työn tulokseksi muodostui ehdotus uudesta kuljetusliikkeiden luokituksesta, uusista mittausalueista,
kannustejärjestelmästä sekä parannusehdotuksia suorituskykypalautteeseen ja suoriutumisen seuraamiseen.
Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle perusteltuja ehdotuksia toimittajasuhteiden hallinnan kehittämiseksi. Käytössä oleva järjestelmä huomioi ainoastaan negatiivisen
suoriutumisen. Teoreettinen osio perustuu alan kirjallisuuteen, tutkimusjulkaisuihin sekä olemassa oleviin käytäntöihin. Yrityksen tarpeet selvitettiin haastatteluilla
ja dokumenttien tutkimisella. Tärkein empiirinen aineisto saatiin kuljetusliikkeille suoritetulla kyselyllä, joka tehtiin teoriaosuuden sekä yrityksen nykytilan selvityksen
pohjalta.
Tehtyjen havaintojen perusteella positiivisen suoriutumisen mittaaminen ja kannustinjärjestelmät parantavat toimittajien motivaatiota ja suorituskykyä erityisesti silloin, kun tavoitteet ja kannustimet sovitaan yhdessä toimittajien kanssa. Työn tulokseksi muodostui ehdotus uudesta kuljetusliikkeiden luokituksesta, uusista mittausalueista,
kannustejärjestelmästä sekä parannusehdotuksia suorituskykypalautteeseen ja suoriutumisen seuraamiseen.