Digitaalisen markkinoinnin aloittaminen Venäjällä : case Kunnostus- ja kuivausalan yritys
Ketola, Outi (2014)
Ketola, Outi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817327
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten toimeksiantajayrityksen kannattaa aloittaa digitaalinen markkinointi Venäjällä ja mitä digitaalisia kanavia yrityksen on hyödyllisintä käyttää. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle kunnostus- ja kuivausalan Pk-yritykselle, jonka tarkoituksena on kansainvälistyä digitaalisen markkinoinnin avulla Venäjän markkinoille.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen teemahaastatteluja, jossa haastateltiin neljää Venäjän kaupan asiantuntijaa. Teemahaastatteluissa kysyttiin syitä digitaalisen markkinoinnin aloittamiselle Venäjällä ja toimintatapoja markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluita digitaalisesti venäläisille. Asiantuntijahaastattelut tallennettiin äänitiedostoksi, jonka jälkeen ne litteroitiin tekstidokumenteiksi.
Asiantuntijahaastattelujen tutkimustulokset osoittivat, että venäläisten ostokäyttäytymisen siirtyessä internetiin, digitaalisen markkinoinnin aloittamisessa kannattaa luoda yritykselle internetsivut, jossa esitellään yritys ja sen tuotteet ja palvelut. Lisäksi yrityksen internetsivujen löydettävyys tulee varmistaa hakukonemarkkinoinnilla, jossa hyödynnetään venäläisiä hakukonepalveluita. Venäjällä sosiaalisen median käyttö on suosittua, jonka myötä se on olennainen osa maan digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista voitiin todeta, että digitaalisen markkinoinnin aloittamisessa tärkeintä on hyödyntää venäläisiä markkinointialan osaajia yhdessä venäläisen edustajan tai yhteistyöyrityksen kanssa, joiden avustuksella voidaan markkinointi lokalisoida kohdemaan mukaiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen teemahaastatteluja, jossa haastateltiin neljää Venäjän kaupan asiantuntijaa. Teemahaastatteluissa kysyttiin syitä digitaalisen markkinoinnin aloittamiselle Venäjällä ja toimintatapoja markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluita digitaalisesti venäläisille. Asiantuntijahaastattelut tallennettiin äänitiedostoksi, jonka jälkeen ne litteroitiin tekstidokumenteiksi.
Asiantuntijahaastattelujen tutkimustulokset osoittivat, että venäläisten ostokäyttäytymisen siirtyessä internetiin, digitaalisen markkinoinnin aloittamisessa kannattaa luoda yritykselle internetsivut, jossa esitellään yritys ja sen tuotteet ja palvelut. Lisäksi yrityksen internetsivujen löydettävyys tulee varmistaa hakukonemarkkinoinnilla, jossa hyödynnetään venäläisiä hakukonepalveluita. Venäjällä sosiaalisen median käyttö on suosittua, jonka myötä se on olennainen osa maan digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista voitiin todeta, että digitaalisen markkinoinnin aloittamisessa tärkeintä on hyödyntää venäläisiä markkinointialan osaajia yhdessä venäläisen edustajan tai yhteistyöyrityksen kanssa, joiden avustuksella voidaan markkinointi lokalisoida kohdemaan mukaiseksi.