Kirjakasseja Iittalan päiväkotiin : Kirjaston ja päiväkodin kirjakassiyhteistyö Iittalassa
Ilmola, Annika (2014)
Ilmola, Annika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717082
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on muodoltaan case –tutkimus, työn tavoitteena on lisätä Iittalan päiväkodin kirjastokäyntejä sekä lainausmääriä Kalvolan kirjastossa . Case- eli tapaustutkimus on empiirinen tutkimus, joka käyttää monipuolista ja monilla eri tavoilla hankittua tietoa analysoimaan tiettyä tapahtumaa tai toimintaa rajatussa ympäristössä.
Case -tutkimuksen teoriaosassa paneuduttiin lastenkirjallisuuden pedagogiseen ja terapeuttiseen merkitykseen sekä lastenkirjallisuuden ja kirjastoyhteistyön merkitykseen varhaiskasvatuksen tukena. Kirjallisuusterapeutti Silja Mäen asiantuntijahaastattelulla haettiin määritelmiä lastenkirjallisuusterapialle.
Empiirisessä osuudessa selvitettiin kyselytutkimuksella Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä kirjallisuuden tarpeesta päiväkodinkasvatustyön tukena. Tutkimuksessa selvitetään, vastaavatko kirjastojen kokoelmat päiväkotien tarvetta. Työn toiminnallisessa osuudessa kerättiin kirjakasseihin aihepaketteja ja arvioidaan niiden kirjakassien käyttökelpoisuutta, jotka kiersivät Iittalan päiväkodissa kolme kuukautta keväällä 2014.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokivat kirjastonkäytön positiivisena kokemuksena. Kirjaston palveluja käyttävät kokivat löytävänsä kirjastosta tarvittavaa materiaalia helposti. Hämeenlinnan alueen päiväkodit olivat myös kiinnostuneita kirjakassipalvelusta ja toivoivat toimintaa myös omaan yksikköönsä. Kassit kootaan jatkossa yhteistyönä päiväkodin henkilökunnan kanssa, jotta aineisto tukee parhaiten heidän ohjaamaa toimintaa lapsille.
Case -tutkimuksen teoriaosassa paneuduttiin lastenkirjallisuuden pedagogiseen ja terapeuttiseen merkitykseen sekä lastenkirjallisuuden ja kirjastoyhteistyön merkitykseen varhaiskasvatuksen tukena. Kirjallisuusterapeutti Silja Mäen asiantuntijahaastattelulla haettiin määritelmiä lastenkirjallisuusterapialle.
Empiirisessä osuudessa selvitettiin kyselytutkimuksella Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä kirjallisuuden tarpeesta päiväkodinkasvatustyön tukena. Tutkimuksessa selvitetään, vastaavatko kirjastojen kokoelmat päiväkotien tarvetta. Työn toiminnallisessa osuudessa kerättiin kirjakasseihin aihepaketteja ja arvioidaan niiden kirjakassien käyttökelpoisuutta, jotka kiersivät Iittalan päiväkodissa kolme kuukautta keväällä 2014.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokivat kirjastonkäytön positiivisena kokemuksena. Kirjaston palveluja käyttävät kokivat löytävänsä kirjastosta tarvittavaa materiaalia helposti. Hämeenlinnan alueen päiväkodit olivat myös kiinnostuneita kirjakassipalvelusta ja toivoivat toimintaa myös omaan yksikköönsä. Kassit kootaan jatkossa yhteistyönä päiväkodin henkilökunnan kanssa, jotta aineisto tukee parhaiten heidän ohjaamaa toimintaa lapsille.