Storytelling marketing and its impact on developing company brand identity, case company Zara
Vu, Thuy; Medina, Siiri (2014)
Vu, Thuy
Medina, Siiri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215530
Tiivistelmä
Talouden kasvun ja teknologian kehityksen myötä tämän päivän kuluttajat ovat hämillään tehdessään hankintoja. Palveluiden ja tuotteiden tarjonta on valtava, joka tekee valintapro-sessista entistä hankalampaa kuluttajalle. Elämme aikaa jolloin tuotteen laatu ja hinta eivät ole ainoa kilpailuetu. Viisaasti suunniteltu ja houkutteleva brändi voi tuoda mittaamattoman arvokkaan kilpailuedun yrityksille. Vahvalla brändillä pystyy markkinoimaan yritystä suoraan kohderyhmille, sekä erottumaan tarjonnan valtavirrasta.
Tämä tutkimus käsittelee Zaran mahdollisuuksia käyttää yrityskertomuksen konseptia osana arvokasta markkinointistrategiaa ja sitä miten se voi lisätä brändin arvoa.
Tutkimuksen tarkoituksena on havaita ja analysoida brändin identiteetin tärkeyttä kehitettäessä runkoa, joka lujittaa yrityksen strategiaa ja toimintatapoja. Tutkimuksessa määritellään myös miten yrityskertomusta voidaan hyödyntää brändin vahvistamiseen ja miten se antaa yrityksille enemmän mahdollisuuksia viestiä kohderyhmille suoraan tai epäsuoraan brändin kautta.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii brändi käsitteenä, brändin identiteetti sekä yrityskertomuksen suhde markkinointiviestintään. Opinnäytetyö keskittyy analysoimaan tiettyjä yksittäisiä asioita liittyen Zaran strategiaan ja markkinointi kokonaisuuteen. Tutkimuksemme esittelee myös brändin identiteetin, brändin arvon, brändin imagon ja brändin strategisen markkinoinnin välisiä suhteita.
Opinnäytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä teimme haastat-telun, joka pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen, joka juontuu brändin identiteetistä ja yrityskertomuksesta. Keräsimme tietoa haastattelemalla Suomen Zaran johtoa saadaksemme selville kyseessä olevan yrityksen brändin arvon ja identiteetin. Haastatteluissa pyrimme myös selvittämään, miten yritys käyttää yrityskertomustaan markkinointiin liittyvässä ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä.
Kuluttajat näkevät Zaran trendikkäänä yrityksenä, joka tarjoaa huippumuodikkaita vaatteita kohtuulliseen hintaan. Zaralla on johtava markkina-asema pikamuodin alalla. Tämän opinnäy-tetyön tutkimuksen lähtökohtana oli, että yrityksen tarina voi vahvistaa työntekijän sitoutumista sekä voi edesauttaa kuluttajan kanssa käytävää vuoropuhelua. Ympäristötekijät sekä nettikaupan kehittäminen tulee ottaa huomioon Zaran tulevaisuuden kehityksen kannalta.
Tämä tutkimus käsittelee Zaran mahdollisuuksia käyttää yrityskertomuksen konseptia osana arvokasta markkinointistrategiaa ja sitä miten se voi lisätä brändin arvoa.
Tutkimuksen tarkoituksena on havaita ja analysoida brändin identiteetin tärkeyttä kehitettäessä runkoa, joka lujittaa yrityksen strategiaa ja toimintatapoja. Tutkimuksessa määritellään myös miten yrityskertomusta voidaan hyödyntää brändin vahvistamiseen ja miten se antaa yrityksille enemmän mahdollisuuksia viestiä kohderyhmille suoraan tai epäsuoraan brändin kautta.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii brändi käsitteenä, brändin identiteetti sekä yrityskertomuksen suhde markkinointiviestintään. Opinnäytetyö keskittyy analysoimaan tiettyjä yksittäisiä asioita liittyen Zaran strategiaan ja markkinointi kokonaisuuteen. Tutkimuksemme esittelee myös brändin identiteetin, brändin arvon, brändin imagon ja brändin strategisen markkinoinnin välisiä suhteita.
Opinnäytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä teimme haastat-telun, joka pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen, joka juontuu brändin identiteetistä ja yrityskertomuksesta. Keräsimme tietoa haastattelemalla Suomen Zaran johtoa saadaksemme selville kyseessä olevan yrityksen brändin arvon ja identiteetin. Haastatteluissa pyrimme myös selvittämään, miten yritys käyttää yrityskertomustaan markkinointiin liittyvässä ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä.
Kuluttajat näkevät Zaran trendikkäänä yrityksenä, joka tarjoaa huippumuodikkaita vaatteita kohtuulliseen hintaan. Zaralla on johtava markkina-asema pikamuodin alalla. Tämän opinnäy-tetyön tutkimuksen lähtökohtana oli, että yrityksen tarina voi vahvistaa työntekijän sitoutumista sekä voi edesauttaa kuluttajan kanssa käytävää vuoropuhelua. Ympäristötekijät sekä nettikaupan kehittäminen tulee ottaa huomioon Zaran tulevaisuuden kehityksen kannalta.