Vanhempien kokemuksia ja kehittämisideoita vanhempien osallisuudesta oululaisissa päiväkodeissa
Jussila, Katja; Koistinen, Laura; Tuomikoski, Meri (2014)
Jussila, Katja
Koistinen, Laura
Tuomikoski, Meri
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616946
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia ja kehittämisideoita vanhempien osallisuudesta päiväkodissa. Tutkimus on osa Oulun kaupungin Osallisuuden voima -projektia, jonka yhtenä tarkoituksena on löytää innovatiivisia ratkaisuja ja toimintatapoja kehittämään Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria osallisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on tuottaa vanhempien kokemuksiin perustuvaa tietoa, jota voitaisiin hyödyntää Osallisuuden voima -projektin tarkoituksiin.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistuivat vanhemmat, joiden lapset olivat oululaisessa päiväkodissa päivähoidossa koko- tai osapäiväisesti tai joilla oli sopimus vähäisemmästä palvelun tarpeesta. Toteutimme yhden ryhmähaastattelun ja yhden yksilöhaastattelun. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Vanhempien osallisuus näkyy päiväkodeissa muun muassa kasvatuskumppanuutena, päivittäisissä kohtaamisissa, päiväkodin tapahtumissa sekä varhaiskasvatussuunnitelmien teoissa. Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että vanhemmat haluaisivat olla nykyistä enemmän osallisina päiväkodeissa. Kodin ja päiväkodin yhteistyöhön vanhemmat toivoivat lisää avointa keskustelua ja yhteistä päätöksentekoa, jotta kodin ja päiväkodin toimintatavat vastaisivat mahdollisimman paljon toisiaan. Vanhemmat eivät kokeneet päiväkoteja yhteisöllisinä paikkoina. Vanhemmat kokivat, että päiväkodeissa ei ole mahdollisuutta tutustua muihin perheisiin. Tiedottaminen oli tärkeää vanhempien osallisuuden toteutumisen kannalta. Vanhemmat toivoivat tiedottamiseen selkeyttä ja johdonmukaisuutta. Sähköinen tiedottaminen koettiin parhaaksi tiedottamisen muodoksi, mutta sen käyttöön toivottiin lisää resursseja.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistuivat vanhemmat, joiden lapset olivat oululaisessa päiväkodissa päivähoidossa koko- tai osapäiväisesti tai joilla oli sopimus vähäisemmästä palvelun tarpeesta. Toteutimme yhden ryhmähaastattelun ja yhden yksilöhaastattelun. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Vanhempien osallisuus näkyy päiväkodeissa muun muassa kasvatuskumppanuutena, päivittäisissä kohtaamisissa, päiväkodin tapahtumissa sekä varhaiskasvatussuunnitelmien teoissa. Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että vanhemmat haluaisivat olla nykyistä enemmän osallisina päiväkodeissa. Kodin ja päiväkodin yhteistyöhön vanhemmat toivoivat lisää avointa keskustelua ja yhteistä päätöksentekoa, jotta kodin ja päiväkodin toimintatavat vastaisivat mahdollisimman paljon toisiaan. Vanhemmat eivät kokeneet päiväkoteja yhteisöllisinä paikkoina. Vanhemmat kokivat, että päiväkodeissa ei ole mahdollisuutta tutustua muihin perheisiin. Tiedottaminen oli tärkeää vanhempien osallisuuden toteutumisen kannalta. Vanhemmat toivoivat tiedottamiseen selkeyttä ja johdonmukaisuutta. Sähköinen tiedottaminen koettiin parhaaksi tiedottamisen muodoksi, mutta sen käyttöön toivottiin lisää resursseja.