Terveysalan ammattilaisten kokemuksia etäpalveluista : kirjallisuuskatsaus
Laurila, Nora (2024)
Laurila, Nora
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134324
Tiivistelmä
Etäpalveluita käytetään terveydenhuollossa asiakkaiden terveydentilan arvioimiseen, hoitamiseen sekä tarkkailuun. Etäpalveluiden tarkoituksena on muun muassa yhdenvertaistaa palveluita ja lisätä niiden kustannustehokkuutta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvailla terveysalan ammattilaisten kokemuksia etäpalveluista. Tavoitteena oli koostaa tietoa, jota voidaan hyödyntää etäpalvelujen kehittämiseen. Toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulussa valmisteltava hanke. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukset valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla ja lopullinen aineisto (n=9) analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset terveysalan ammattilaisten etäpalvelukokemuksista osoittivat usean kokeneen ongelmia tietotekniikan kanssa, joihin osa on kokenut saavansa apua, mutta osa ei. Vuorovaikutukseen on vaikuttanut potilaan kasvojen näkemättömyys, sillä esimerkiksi eleet ja ilmeet voivat kertoa, että kertooko potilas totta. Etäpalvelut eivät sovi kaikille, mutta antavat mahdollisuuden heille, joille kotoa lähteminen on vaikeaa. Samalla ammattilaiset saavat mahdollisuuden työskennellä kotoa, mikä monipuolistaa työnkuvaa, ja näin vaikuttaa positiivisesti työssä jaksamiseen.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvailla terveysalan ammattilaisten kokemuksia etäpalveluista. Tavoitteena oli koostaa tietoa, jota voidaan hyödyntää etäpalvelujen kehittämiseen. Toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulussa valmisteltava hanke. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukset valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla ja lopullinen aineisto (n=9) analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset terveysalan ammattilaisten etäpalvelukokemuksista osoittivat usean kokeneen ongelmia tietotekniikan kanssa, joihin osa on kokenut saavansa apua, mutta osa ei. Vuorovaikutukseen on vaikuttanut potilaan kasvojen näkemättömyys, sillä esimerkiksi eleet ja ilmeet voivat kertoa, että kertooko potilas totta. Etäpalvelut eivät sovi kaikille, mutta antavat mahdollisuuden heille, joille kotoa lähteminen on vaikeaa. Samalla ammattilaiset saavat mahdollisuuden työskennellä kotoa, mikä monipuolistaa työnkuvaa, ja näin vaikuttaa positiivisesti työssä jaksamiseen.