Beaktande av sinnena inom restaurangen
Kevin, Anna (2014)
Kevin, Anna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616833
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att framföra hur de olika sinnena fungerar och hur de påverkar vår restaurangupplevelse. De olika sinnen som arbetet berör är syn-, hörsel-, känsel-, lukt- och smaksinnet. Arbetet framför hur man kan använda kunskapen om de olika sinnena till en restaurangs fördel. Genom att beakta de olika sinnena kan man ge kunderna en bättre upplevelse. I arbetet framgår även kunskap om sinnesmarknadsföring. Arbetet fördjupar sig till en viss del i hörselsinnet genom att omfatta även musik. Teoridelen ger en omfattande bild av hur sinnena fungerar och hur de påverkar en restaurangupplevelse. Den empiriska undersökningen har gjorts genom djupintervjuer med restaurangägare eller restaurangchefer på á la carte restauranger i Vasa. Vikten i undersökningen är lagd på restaurangmiljön. Ur analysen av dessa intervjuer framgår det att respondenterna har beaktat de olika sinnena till en viss mån och att även de anser att sinnenas beaktande är värt att tänka på. Ofta är det dock inte sinnena som beaktas i första hand i valen i restaurangen. Den empiriska undersökningen tar upp många intressanta aspekter och idéer som respondenterna själva, men även andra som intresserar sig av ämnet, kan ha nytta av. Det framkommer att det vid restaurangomgivningens utformande är synsinnet som är mest beaktat. Musikens användning i restaurangen är en annan sak som respondenterna har tänkt på. Beaktandet av lukt- och känselsinnet är däremot något som restaurangerna i undersökningen lagt mindre vikt på. Det visar sig även att sinnesmarknadsföring är, ett för många av respondenterna, okänt ämne. The aim of this thesis is to present how the different senses work and how they affect a restaurant experience. The senses that are taking into consideration in this work are sight, hearing, taste, smell and touch. This thesis will consist of information about how to use the different senses to the benefit of a restaurant. By taking the senses in to consideration the restaurants can offer the customers a better experience. In this thesis you can also find information about sensory marketing. This work will immerse, to some extent, in the subject about hearing, by consisting of information about music and its use. The theoretical part of this work will give a comprising picture of how the senses work and how they affect a restaurant experience. The empirical research has been done through depth interviews with restaurant owners and managers of á la carte restaurants in Vaasa. The empirical research puts most weight on the environment of the restaurant. The interviews show that the respondents have been taking the senses in to consideration to some extent in their restaurants, and that they think that consideration the senses is important. However the consideration of the senses hasn´t usually the strongest influence, when making decisions in the restaurant. The empirical research shows many interesting aspects and ideas that the respondents, but also others with an interest in the subject, can have practical use of. The research show that of the senses, sight is the one that is most considered. The use of music in the restaurant is another thing that the respondents have been thinking of. The consideration of the smell and touch in the restaurant is less used than the other senses. The research also shows that the subject sensory marketing is unknown to many of the respondents.