Nuorten verkkovalmennuksen kehittäminen Jelppiverkossa
Toivola, Niko (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134329
Tiivistelmä
Covid-19-pandemia pysäytti yhteiskuntamme rajusti kevättalvella 2020. Lukuisat työntekijät eri toimialoilla jäivät pois töistä tai siirtyivät etätyöhön, ja jotkin toiminnot pysähtyivät kokonaan koronasulun vuoksi. Tämä koski myös nuorten työpajojen valmennuspalveluita. Tähän tarpeeseen nuorten työpajakentällä kehitettiin erilaisia verkkovalmennuspalveluita. Myös tämän opinnäytetyön tilaaja Jelppiverkko kehitti tuolloin oman, lyhyen verkkovalmennusjakson.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli parantaa opinnäytetyön tilaajan ja sen asiakkaiden palvelutarjontaa sekä varautua tulevaisuuteen ja pandemian kaltaisiin olosuhteisiin. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ympärivuotinen nonstop-verkkovalmennuksen toimintamalli. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistyön mukaisena toimintatutkimuksena neljätoista valmennuskertaa käsittävällä opinnäytetyön tilaajan kehittämällä ja toteuttamalla verkkovalmennusjaksolla. Aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin mukaisesti havainnoimalla kaikki verkkovalmennuskerrat sekä pitämällä teemahaastattelutuokiot toimintatutkimuksen syklien väleissä. Teemahaastatteluiden yhteydessä kerättiin myös verkkovalmennuksen kehittämisehdotuksia. Analyysimenetelmänä oli saadun aineiston teemoittelu.
Tuloksina toimintatutkimukseen asetettuihin syklikohtaisiin ja läpi syklien leikkaaviin tutkimuskysymyksiin saatiin seitsemäntoista teemaa, jotka vastasivat jokaiseen tutkimuskysymykseen. Teemojen perusteella luotiin malli Jelppiverkon nuorten ympärivuotisesta nonstop-verkkovalmennuksesta sekä tuotettiin useita kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyön tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, miten verkkovalmennusjakso toteutetaan, jotta se palvelee valmentautujien liittymistä verkkovalmennukseen pitkin vuotta, miten verkkovalmennuksen sisältö ja toteutus toimivat parhaiten, miten valmentautujan oppimistarve kartoitetaan verkkovalmennuksessa ja miten oppimista tuetaan verkkovalmennuksessa. Lisäksi johtopäätökset osoittavat, miten valmentautujan oman elämän asioiden muutostarve kartoitetaan verkkovalmennuksessa, miten valmentautujaa tuetaan muutoksessa verkkovalmennuksen kautta, miten verkkovalmennuksen toimintamalli tulisi kuvata ja miten verkkovalmennus tulisi dokumentoida.
Opinnäytetyö onnistui tuottamaan tilaajalleen halutun, ympärivuotisen nuorten verk-kovalmennuksen mallin sekä muitakin kehittämisehdotuksia ja jatkotutkimusehdotuksen hybridiverkkovalmennusmallista. Ympärivuotinen verkkovalmennuksen malli parantaa asiakkaille suunnattua palvelutarjontaa ja on valmiina parantamassa opinnäytetyön tilaajan varautumista tulevaisuuteen ja pandemian kaltaisiin olosuhteisiin.
Asiasanat: Jelppiverkko, nuorten verkkovalmennus, nuorten työpajatoiminta, arjen hallinta, sosiaalinen vahvistaminen
Tämän opinnäytetyön tavoite oli parantaa opinnäytetyön tilaajan ja sen asiakkaiden palvelutarjontaa sekä varautua tulevaisuuteen ja pandemian kaltaisiin olosuhteisiin. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ympärivuotinen nonstop-verkkovalmennuksen toimintamalli. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistyön mukaisena toimintatutkimuksena neljätoista valmennuskertaa käsittävällä opinnäytetyön tilaajan kehittämällä ja toteuttamalla verkkovalmennusjaksolla. Aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin mukaisesti havainnoimalla kaikki verkkovalmennuskerrat sekä pitämällä teemahaastattelutuokiot toimintatutkimuksen syklien väleissä. Teemahaastatteluiden yhteydessä kerättiin myös verkkovalmennuksen kehittämisehdotuksia. Analyysimenetelmänä oli saadun aineiston teemoittelu.
Tuloksina toimintatutkimukseen asetettuihin syklikohtaisiin ja läpi syklien leikkaaviin tutkimuskysymyksiin saatiin seitsemäntoista teemaa, jotka vastasivat jokaiseen tutkimuskysymykseen. Teemojen perusteella luotiin malli Jelppiverkon nuorten ympärivuotisesta nonstop-verkkovalmennuksesta sekä tuotettiin useita kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyön tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, miten verkkovalmennusjakso toteutetaan, jotta se palvelee valmentautujien liittymistä verkkovalmennukseen pitkin vuotta, miten verkkovalmennuksen sisältö ja toteutus toimivat parhaiten, miten valmentautujan oppimistarve kartoitetaan verkkovalmennuksessa ja miten oppimista tuetaan verkkovalmennuksessa. Lisäksi johtopäätökset osoittavat, miten valmentautujan oman elämän asioiden muutostarve kartoitetaan verkkovalmennuksessa, miten valmentautujaa tuetaan muutoksessa verkkovalmennuksen kautta, miten verkkovalmennuksen toimintamalli tulisi kuvata ja miten verkkovalmennus tulisi dokumentoida.
Opinnäytetyö onnistui tuottamaan tilaajalleen halutun, ympärivuotisen nuorten verk-kovalmennuksen mallin sekä muitakin kehittämisehdotuksia ja jatkotutkimusehdotuksen hybridiverkkovalmennusmallista. Ympärivuotinen verkkovalmennuksen malli parantaa asiakkaille suunnattua palvelutarjontaa ja on valmiina parantamassa opinnäytetyön tilaajan varautumista tulevaisuuteen ja pandemian kaltaisiin olosuhteisiin.
Asiasanat: Jelppiverkko, nuorten verkkovalmennus, nuorten työpajatoiminta, arjen hallinta, sosiaalinen vahvistaminen