Tunne- ja turvataitokasvatus vaasalaisissa päiväkodeissa : Toteutus, merkitys ja tarve
Metsänranta, Henni; Annala, Ida-Maria (2014)
Metsänranta, Henni
Annala, Ida-Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016176
Tiivistelmä
Tämä on työelämälähtöinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana on Vaasan ensi- ja turvakodin hanke Lapselle vahvat verkostot. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tunne- ja turvataitokasvatuksen toteutumista, sen merkitystä ja tarvetta vaasalaisissa päiväkodeissa. Tutkimusongelmia on siis kolme, ja ne ovat kaikki yhtä merkityksellisiä tutkimuksen kannalta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ja teemoja: tunteet, turvallisuus, tunne- ja turvataitokasvatus, varhaiskasvatus, kiintymyssuhde, lapsen itsetunnon sekä sosiaalisten taitojen kehitys. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös lasten oikeuksia ja päivähoitolakia.
Tutkimus on kvalitatiivinen, mutta aihetta analysoidaan sekä kvalitatiivisten että kvantitatiivisten menetelmien kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin kuudessa vaasalaisessa päiväkodissa, ja se oli suunnattu päiväkotien varhaiskasvattajille. Varhaiskasvattajilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia. Kyselyn vastausprosentti oli 33. Kyselyllä saadut vastaukset analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Teoriasidonnainen sisällönanalyysi sijoittuu aineistolähtöisen ja teorialähtöisen sisällönanalyysin välimaastoon.
Tulosten perusteella tunne- ja turvataitokasvatusta toteutetaan päiväkodeissa enemmän spontaanisti arjen eri tilanteissa kuin suunnitellusti. Tunne- ja turvataitokasvatus vaikuttaa lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja hyvinvointiin positiivisesti, samalla edistäen lasten välistä vuorovaikutusta päiväkotiryhmässä. Tunne- ja turvataitokasvatuksen tarvetta lisäävät yhteiskunnan muuttuminen, turvattomuuden kokeminen perheissä, lasten erilaiset lähtökohdat sekä päiväkotien ryhmäkokojen jatkuva suureneminen. Tutkimuksesta nousee esiin suuri lisäkoulutuksen tarve, ja toisaalta resurssipula osaamisen hyödyntämisessä varhaiskasvatuksen kentällä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ja teemoja: tunteet, turvallisuus, tunne- ja turvataitokasvatus, varhaiskasvatus, kiintymyssuhde, lapsen itsetunnon sekä sosiaalisten taitojen kehitys. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös lasten oikeuksia ja päivähoitolakia.
Tutkimus on kvalitatiivinen, mutta aihetta analysoidaan sekä kvalitatiivisten että kvantitatiivisten menetelmien kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin kuudessa vaasalaisessa päiväkodissa, ja se oli suunnattu päiväkotien varhaiskasvattajille. Varhaiskasvattajilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia. Kyselyn vastausprosentti oli 33. Kyselyllä saadut vastaukset analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Teoriasidonnainen sisällönanalyysi sijoittuu aineistolähtöisen ja teorialähtöisen sisällönanalyysin välimaastoon.
Tulosten perusteella tunne- ja turvataitokasvatusta toteutetaan päiväkodeissa enemmän spontaanisti arjen eri tilanteissa kuin suunnitellusti. Tunne- ja turvataitokasvatus vaikuttaa lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja hyvinvointiin positiivisesti, samalla edistäen lasten välistä vuorovaikutusta päiväkotiryhmässä. Tunne- ja turvataitokasvatuksen tarvetta lisäävät yhteiskunnan muuttuminen, turvattomuuden kokeminen perheissä, lasten erilaiset lähtökohdat sekä päiväkotien ryhmäkokojen jatkuva suureneminen. Tutkimuksesta nousee esiin suuri lisäkoulutuksen tarve, ja toisaalta resurssipula osaamisen hyödyntämisessä varhaiskasvatuksen kentällä.